Här kommer lite teknik info för den som är intresserad
Vi börjar med vinden. Den vind man känner av när man paddlare. Är den relativa vinden alltså resultatet av den Sanna vinden och fartvinden
Sanna vinden är den vind man känner av när man själv inte är i rörelse. Fartvinden är den vind som paddlaren själv alstrar, ju snabbare man paddlar ju mer fartvind.
Ju snabbare man paddlar desto mer vrider den relativa vinden mot paddlare man får mer motvind. Den relativa vinden är alltså beroende på hur fort man paddlar
Här är en bra länk och en kul manick
http://www.sailingusa.info/true_wind_calculator.htm
Här är en annan kul länk man ser mot slutet av filmen när VOR racern Black Pearl accelererar hur den relativa vinden vrider och seglena slår in något i framkant
http://media.putfile.com/The-Black-Pearl-Ripping
Newtons lagar styr det mesta av vår vardags mekanik. Men kan för den oinvigde verka lite luriga.
Här är ett jättebra och lärorikt projekt.
http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/pdf/fy4.pdf
Newtons första lag
Varje kropp förblir i vila eller rörelse med konstant fart längs en rät linje om
den inte genom inverkan av krafter tvingas ändra sitt rörelsetillstånd.
Typiskt exempel är att stabiliteten ökar med farten. Den framåtriktade kraften ökar och det behövs en större kraft för att kunna kränga kajaken. Det är samma princip som när man cyklar eller för ett gyro.
Samma sak gäller givetvis även för effekterna av lovgirighet ökar man farten minskar förstås inverkan av lovgirigheten.
NEWTONS ANDRA LAG
K = ma
K betecknar kraft, m massa och a acceleration. (Kraft och acceleration är
vektorstorheter, dvs. storheter som har både storlek och riktning. De kan
betecknas med fet stil.)
Vill man paddla snabbt är det låg massa som gäller.
Småbåtskonstruktion är ingen raketforskning. Gymnasiets teknikprogram duger gott. Är man intresserad finns det böcker att låna på närmaste bibliotek.
Hans Friedel
Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening
Vi börjar med vinden. Den vind man känner av när man paddlare. Är den relativa vinden alltså resultatet av den Sanna vinden och fartvinden
Sanna vinden är den vind man känner av när man själv inte är i rörelse. Fartvinden är den vind som paddlaren själv alstrar, ju snabbare man paddlar ju mer fartvind.
Ju snabbare man paddlar desto mer vrider den relativa vinden mot paddlare man får mer motvind. Den relativa vinden är alltså beroende på hur fort man paddlar
Här är en bra länk och en kul manick
http://www.sailingusa.info/true_wind_calculator.htm
Här är en annan kul länk man ser mot slutet av filmen när VOR racern Black Pearl accelererar hur den relativa vinden vrider och seglena slår in något i framkant
http://media.putfile.com/The-Black-Pearl-Ripping
Newtons lagar styr det mesta av vår vardags mekanik. Men kan för den oinvigde verka lite luriga.
Här är ett jättebra och lärorikt projekt.
http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/pdf/fy4.pdf
Newtons första lag
Varje kropp förblir i vila eller rörelse med konstant fart längs en rät linje om
den inte genom inverkan av krafter tvingas ändra sitt rörelsetillstånd.
Typiskt exempel är att stabiliteten ökar med farten. Den framåtriktade kraften ökar och det behövs en större kraft för att kunna kränga kajaken. Det är samma princip som när man cyklar eller för ett gyro.
Samma sak gäller givetvis även för effekterna av lovgirighet ökar man farten minskar förstås inverkan av lovgirigheten.
NEWTONS ANDRA LAG
K = ma
K betecknar kraft, m massa och a acceleration. (Kraft och acceleration är
vektorstorheter, dvs. storheter som har både storlek och riktning. De kan
betecknas med fet stil.)
Vill man paddla snabbt är det låg massa som gäller.
Småbåtskonstruktion är ingen raketforskning. Gymnasiets teknikprogram duger gott. Är man intresserad finns det böcker att låna på närmaste bibliotek.
Hans Friedel
Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening