Vinbärgssniglar - ätliga sniglar

När jag bl a är ute och plockar svamp så ser jag ofta mellan 10-20 stycken på varje tur. Nu undrar jag får vem som helst plocka dom och hur anrättar man dom bäst? Vitlökssniglar är jättegott, därav frågan.

Frågan är ju också om det verkligen är vinbergssnäckor han hittat.

Men som sagt var, tillredningen är så krånglig att det knappt är värt besväret.

Om man går ut och plockar dem måste man låta dem skita av sig innan man äter dem. Typ lägg dem i en plastback och låt dem krypa omkring nåt dygna så att de hinner tömma tarmarna. Det knastrar mindre mellan tänderna då

Men är alla stora snäckor verkligen vinbergssnäckor?

Jag har liksom fått lära mig att de där stora vita snäckorna man hittade i trädgården inte var den ätbara sorten. Men det är alltså fel?

Blötdjur

som inte är rätt behandlade, kan överföra både det ena och det andra.
Jag har visserligen under överlevnadsträning fått lära mig det både hemma och borta.
Ändå har jag käkat på krogen men de var garanterat friska före tillagningen....
//J

som inte är rätt behandlade, kan överföra både det ena och det andra.
Jag har visserligen under överlevnadsträning fått lära mig det både hemma och borta.
Ändå har jag käkat på krogen men de var garanterat friska före tillagningen....
//J

Det enda farliga de skulle kunna överföra är virus (kanppast), bakterier eller parasiter. Visst finns det flera mänskliga parasiter som också använder snäckor som värddjur under en del av livsprocessen, men tillagas de så är det ju inget som helst problem.

Tarminnehållet

i en ätbar snigen lär innehålla mer än en bakterikultur...
Hos oss blir flera sjuka varje år pga skaldjur, i Frankrike finns motsvarande pga bl a sniglar...
Det gamla receptet med minst en vecka i mjölk som byts fyra ggr per dag före tillredning faller även det på att visserligen förtunnar man tarmkulturerna, men likafullt består de.
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg