• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vilök mot fästingbett

De skrev ju om det här i Karlskrona redan för ca 1 år sedan, men aftonbladet förnekar sig inte att kalla det en nyhet. Till att börja med kallade aftonbladet det en "studie", men förmodligen påpekade väl någon att så mycket till studie var det ju inte. Så de tog bort det ordet ur rubriken.
 
På Berga örlogsskolor blandade man i vitlök i hundmaten och det minskade rejält med fästingar på hundarna.
 
vitlök o hund

Det finns forskning som visar att vitlök kan vara giftigt för hundar (precis som choklad o vanlig lök)
Har provat detta naturmedel på min schäfer o fästingarna har minskat betydligt. Ska visst funka ännu bättre med renfana om nån vet var man får tag i det ?

Koka upp 1 liter vatten. Häll i en burk Rosmarin. Låt stå och svalna.

Sila bort "skräpet" och häll i en matsked vitvinsvinäger (förmodligen konservmedel).

Förvara blandningen i kylskåp. Sprayas på hunden när man ska ut. Luktar gott i alla fall.
(Bäst är förmodligen att spreja kring hundens halskrage, manke och mellan frambenen.)
/Pelle
 
Re: vitlök o hund

pejo; sa:
Det finns forskning som visar att vitlök kan vara giftigt för hundar (precis som choklad o vanlig lök)
Har provat detta naturmedel på min schäfer o fästingarna har minskat betydligt. Ska visst funka ännu bättre med renfana om nån vet var man får tag i det ?

Koka upp 1 liter vatten. Häll i en burk Rosmarin. Låt stå och svalna.

Sila bort "skräpet" och häll i en matsked vitvinsvinäger (förmodligen konservmedel).

Förvara blandningen i kylskåp. Sprayas på hunden när man ska ut. Luktar gott i alla fall.
(Bäst är förmodligen att spreja kring hundens halskrage, manke och mellan frambenen.)
/Pelle

Just rosmarin har använts som insektsmedel, men det borde vara effektivare att lösa ut med matolja . Men det kanske blir likte kletigt i pälsen.

När det gäller vitlöksätande och dess ev effekt på fästingar så har jag hittat en vetenskaplig undersökning so sa att det skulle ha effekt, men den var så dåligt gjord att 2 st grupper protesterade mot hur den utförts och dess tolkningar:

1. Stjernberg L, Berglund J.
Garlic as an insect repellent.
JAMA. 2000 Aug 16;284(7):831.

2. Tunon H.
Garlic as a tick repellent.
JAMA. 2001 Jan 3;285(1):41-42

3. McHugh CP.
Garlic as a tick repellent.
JAMA. 2001 Jan 3;285(1):41-42
 
Hund och fästingar...

Hur gör man? Finns det inget som är lite mer vetenskapligt belagt än avkok på renfana eller eventuellt vitlök (om man blundar för kritiken mot studierna).

Vad använder ni?

Min hund drog på sig 6 fästingar (som jag hittat, vem vet hur många som gömmer sig i en lapphundspäls) under en fyradagarsvistelse i Uppsalatrakten, nu för en vecka sedan. Ska ta bort nummer sex nu, och döda den under rituella former. Men hur undviker jag fästingar nästa år?

/A.
 
Jamo, din t-tangent funkar inte riktigt. :)

På en tysk tjänstehund-hemsida (http://www.diensthundepraxis.de/Aktuelles.htm) har jag hittat ett uttalande av en Prof. Dr. Nägeli från Veterinärtoxikologiska Institutet i Zürich/Schweiz.

"Die Fütterung von Knoblauch an Hunde kann sich günstig auf die Gesundheit auswirken. Über die tatsächliche Wirkung als Repellens (Abschreckungsmittel gegen stechende Insekten) weiss ich aber nichts. Empfohlen wird eine tägliche Dosis von 4 g /
Hund der frischen Knoblauchzehe. Für Pulver usw. habe ich keine Dosisempfehlung. Über Zwiebelvergiftungen kann ich Ihnen folgende Publikation angeben:
Solter P and Scott R (1987) Onion ingestion and subsequent Heinz body anemia in a dog: a case report. J Am Anim Hosp Assoc 23: 544-546."


På svenska: Vitlök kan vara bra för hundens hälsa. Den insekt-avskräckande effekten vet han inget om.
Angående lökförgiftning rekommenderar han den där publikationen av Solter/Scott (1987).

Han som driver tjänstehund-hemsidan var chef för Bundeswehr-tjänstehundkliniken i 16 år.

[Ändrat av sachsaren 2006-10-04 kl 16:02]
 
sachsaren; sa:
"Die Fütterung von Knoblauch an Hunde kann sich günstig auf die Gesundheit auswirken. ...

...

Han som driver tjänstehund-hemsidan var chef för Bundeswehr-tjänstehundkliniken i 16 år.
Jag förstår om Bundeswehr-hundarna kan tvingas att äta vitlök, men inte fasen ska någon tro att den kräsne lapphunden (som inte ens äter hundmat utan hellre svälter) ska kunna äta någon "knoblauch"...
 
All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Strykarräven; sa:
sachsaren; sa:
"Die Fütterung von Knoblauch an Hunde kann sich günstig auf die Gesundheit auswirken. ...

...

Han som driver tjänstehund-hemsidan var chef för Bundeswehr-tjänstehundkliniken i 16 år.
Jag förstår om Bundeswehr-hundarna kan tvingas att äta vitlök, men inte fasen ska någon tro att den kräsne lapphunden (som inte ens äter hundmat utan hellre svälter) ska kunna äta någon "knoblauch"...

Varför inte? Alla hundar är väl hundiska vad gäller starka smaker och en allmän förkärlek för grejer som skulle få oss att kräkas. Eller?
Dessutom...om din hund verkligen skulle vara kräsen så skulle han be dig på sina bara knän om få äta vitlök. Det är gott med vitlök, mums! Däremot är det absolut inte gott med hundmat. ;) Helt förståeligt för mig att han avskyr hundmat.
[Ändrat av sachsaren 2006-10-04 kl 16:48]