Vill hitta en bra å lätt MTB!

Kan nån hjälpa mig med råd på en lätt bra stryktålig MTB, vill endast ha framfjädring(som inte kräver mkt service) Är rätt stor (188cm lång-82kg) Är lite äldre har cyklat mkt tidigare men löptränat dom sista 20 åren men nu vill inte kroppen springa mer känns det som.

Därför går jag tillbaka till cykeln men är inte så uppdaterad längre så jag hoppas nån kan ge mig ett gott råd på vettig cykel(prisklass runt 15.000.-) Bor i GBG!

/ Janne!

Vad tänkte du använda cykeln till? Hopp och lek, stigcykling eller grusväg?

Lätt och stryktålig är två krav som är svåra att uppfylla utan att gräva djupt i plånboken och det definieras ganska olika beroende på vem man frågar...

Med lite mer info är det lättare att ge råd, sök även på forumet. Frågor om vilken cykel man ska köpa kommer upp då och då, många frågor är redan besvarade ett antal gånger.

Hej Jonas å tack för ditt svar! Jo jag är väl lite gammal för hopp å lek men cyklar gärna lite mindre stigar i skogen!
Där jag bor finns det en starkt kuperat löparslinga som jag tycker aldrig används, tänkte köra hårt på den tex.
Förstår oxå att det kostar om det ska vara lätt! Har nu en Kona Cinder Cone m hydraliska skivbromsar å marzocchi gaffel tycker den funkar helt ok! Fast har den mest som transport.
Men skulle vilja ha nåt lite värre(å lättare) att träna hårt på hoppas du (el. nån annan)kan komma med nåt förslag(litar inte riktigt på cykelförsäljaren)
God Forsättning på helgen!

/Janne

Punkterings säkert!

Tack för svar, det är ungefär vad jag söker! När jag ändå är här vill jag fråga nån kunnig om vettigt mtb däck(kör nu på explorer) Tycker jag får punka allt för ofta!
Söker alltså ett punkterings säkert däck gärna lätt(vikt) å lättrullat men med hyfsat grepp i skogen!
Tacksam för tips!

/Janne

Däck är en smaksak. Men med större luftkammare kan du köra med lägre tryck utan att få genomslag.
Själv har jag kört Nooby Nick 2,4 i år, nästa år tror jag att jag offrar lite rullmotstånd för bättre grepp och kör Big Betty.

Förlåt en novis men är inte större däck lika med tyngre däck(å då med lite lägre tryck) att det kommer att gå tungt å segt!
Har provat dubbat(å dom var tunga) det gick så långsamt i spåren! Har lärt mig att det bästa sättet att uppgradera en cykel är ha lätta hjul(inkl däck å slang)
Men det är väl här mina punkteringar kommer!

/Janne

Det stämmer, stora däck väger generellt sett mer. Men eftersom jag prioriterar grepp före fart på plan mark och släta stigar är ovan mitt val.
Vill du åka fort på släta stigar grus bör du nog välja smalare, lättare däck och pumpa dom hårdare.
Ska du köra grusvägar så kanske ett par semi-slick är det bästa.
Om du får många punkteringar på dina Vertical i skogen så gissar jag att du bör pumpa lite hårdare. I skogen är ju i stort sett alla punkor orsakade av genomslag.

Om du orkar med mig Jonas :) Jag får inte punktering i skogen det är när jag cyklar på tex cykelvägar spec nu på vinter! Det stenkrosset dom slänger ut nu vintertid som tydligen innehåller små sylvassa flisor ibland får jag punka av krossat glas oxå!
Det är därför jag undrar om nåt däck är speciellt tåligt för detta! Men som sagt skulle även vilja att däcket var lätt +lättrullat men ändå funka i skogen!
Förstår att mina krav står lite i konfikt med varandra!

/Janne

UST däck blev lösningen på mina punka problem.

Jag köpte en billig XTR-cykel på nätet. På den satt Crossmaxfälgar med USTdäck. Det var rena rama frälsningen : - ) Har inte fått en riktig punka på ett helt är av rätt hård XC-träning.

Nackdelen är att däckbytena blir lite krångligare. Däcken sitter hårt. Kan vara bra att ha en kompressor i näheten för att trycka däcket mot fälgen fort. Det blir lätt sulligt av däcksås(Stans notubes) vid bytet.

Fördelen dominerar!!! Ett normalt punkahål i däcket märker man aldrig!!! Gör man ett aningen större hål, fräser det till ordentligt och man förlorar en del luft innan däcksåsen hunnit täta. Då är det bara att pumpa. Sen köra på igen :)
Det är svårare att få pinchpunka(snakebites)
USTdäck(slangfria) är lätta och rullar mycket lättare med lite luft i. Fästet blir brymt bra.

Jag bor i Borlänge. Här kan det bli rätt kallt på vintrarna. Än så länge har det funkat problemfritt med cykelpendlingen på USTdäck. Jag har varit lite rädd för att däcksåsen ska frysa. Vilket skulle kunna resultera i massor av pyspunkor samtigigt. Men det har inte hänt än. Vintern har dock varigt löjlig i år, tycker jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
majsofi rengöra cykelkedjan lätt och listigt? Mountainbike 17
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg