Du kan absolut hitta en vettig paddel for 2000, men kanske inte från ny om det är top-of-the-line. Som nybörjare funderade jag också över mina val, och i slutändan var min logik att val av paddel är lika viktig som en bra flytväst.
När jag började i kajak, var dom två absolut första prioritet, tilsammans med att hitta en kajak som var, i mina ögon, steget över min tekniska kunnen.
Något som jag förväntade skulle användas två säsoner innan en uppgradering var nödvändig och samtidigt gav bra upplevelser och stödd i min utveckling.
Av padlar som jag har haft, är här min omedelbara erfaringar:
Jag köpte två som dom första, en primär och en reserv:
inledande primär: Werner Camano som var en riktigt bra model, i den lite dyrara skala. Bra låg vikt og pålitlikt delnings och vinklings system. Werner gör hyfsad bra paddlar och är i mina ögon v¨rd prisen.
Denna är en Touring/recreational paddel för låg paddelföring och har varit med om alt från insjö till Östersjö utan att jag har haft något att klaga på.
Bra ergonomi och en jämnt fördelad vikt gör att den bara äter upp mil efter mil.
Nackdel, är att jag har börjat med lite högre/effektiv paddelstil nu och gillar busväder mer och mer, varför jag planerar för annat, samtidigt som att den fn. fungerar som Sekundär paddel.
indledande sekundär: Aquabound Stingray i med kompositblad. Lite billigare och mestandels redan från start tänkt som sekundär då jag i början alltid paddlade ensam och planerade för detta!
Denna har en lite annorlunda delning, som jag inte gillar särskild. Denna delning är i min smak något mer krångligt att sätte ihop, när man väl har ramlat i vattnet och forlorad sin primär.
Ergonomisk har den också haft et sämre påverkan av mina armar/axlar, när jag har använt den. Kanske det beror på ett annorlunda grepp i vattnet, jämnfört med min Camano.
Denna är fn. utlånad men kommer att försvinna från mitt ägo snarrast.
Igen detta är min personliga åsikt och kanske den är något för dig!
Nuvärande Primär: Northern Light Greenland i kolfiber. Absolut en upplevelse när jag så smaningom började lita på dens fördelar i uppdrift (säkerhet), ergonomi och minimala kännslighet i hård vind.
Man behöver inte vara rädd för att GP är en "elitär grej" då denna fungerar för alla och även om den är annorlunde jf. en Euro-paddel, då gillar jag denna väldigt mycket. Båda til surf och långfärd. Den var hyffsad t.ex. när jag paddlade runt Kullen i början av förra månad, från Arild till Mölle och retur, helt utan trötthet eller överbelastning i kroppen.
Nu är jag i inledande process med att hitta ersättaren för min Camano, då jag uppskattar skildnaden mellan min GP och Euro paddel. Jag gillar att växla mellan både, inte bara för sköj men också för att på långfärd eller i stökiga lägen, har dom båda olika för- och nackdelar.
Jag har testat Werner Shuna (bent shaft) och Werner Cyprus 210cm (Performance Core utgåvan) (rakt och bent shaft).
Jag är mycket nära på att köpa den sista, da den överrasker mig positivt i alla dom lägen jag har hunnit testa dom under.
Allt i allt, en komplicerad process att hitta rätt
men lita på hur dom känns i handen, annars om inte det är möjligt, hitta alla "user review" och tests du kan på nättet och då padla i väg!!
Du kommer säkert att gilla ditt val... och då sen behöver du tänka på GAS (gear acquisition syndrome), men den "utmaning" är positiv! :-D
Happy Paddling!
Vh.
Thomas
/Disclaimer for fel gramatik: ovanstående är skriven av en dansk, bosiddande här i underbara Sverige, med kärlig för Skånes östkust!