Vill ge en Känga till tjejen.

Hej!

Tjejen och jag skall ut och på vanliga traditionell vandring framöver. Det kan vara att vi ger oss ut en vecka i t. ex Jämtlandsfjällen och går allt ifrån 10 km per dag upp till 15 km. Hennes packning kommer inte att vara allt för tung. Den kommer att bestå av "det vanliga" d.v.s. mat, kläder och lite utrustning av varierande slag.

Frågan är: Vad kan en lämplig känga till henne vara? Tjejen har små fötter, kanske 36 -37 i storlek. Hon är beredd att betala ca 1500 :-

Tacksam för svar
/Vilsen

Du ger - hon betalar?

Blir lite fundersam över din fråga. Först lät det som en julklapp, men sen skriver du att HON är beredd att betala ca 1500 kr...?

Men om jag struntar i det och ägnar mig åt frågan. Om du själv beger dig till en affär och köper något utan att hon är med, så får du räkna med att hon går tillbaka och byter kängorna, eftersom det är ungefär lika sannolikt att man lyckas köpa rätt kängor åt någon annan som att det är en miljonvinst på en lott du ger bort.

Jag var själv ute i våras och skulle ha mig ett par nya kängor just för vandring i Jämtlandsfjällen. Jag hade gjort det vanliga tjejfelet att jag köpte för små kängor förra gången, och nu hade jag blivit så pass vis att jag insåg att det var bättre att skaffa ett par som passade riktigt bra. Så jag gick ut och provade och provade, och fastnade till slut för ett par svarta Everest-kängor på Stadium för 699 kr. Det kändes nästan lite larvigt att köpa de billigaste jag hittade, nu när jag ändå skulle slå på stort och köpa något ordentligt. Men faktum är att de var de skönaste kängor jag provade (jag provade i prisklasser upp till ca 1800 kr), och så här i efterhand kan jag säga att jag är jättenöjd med dem!

Nu vet jag förstås inte om jag hade varit ÄNNU nöjdare om jag hade köpt dubbelt så dyra kängor, men det känns inte så viktigt eftersom jag inte har kunnat hitta något väsentligt fel på dem jag köpte. De kanske inte håller lika länge som märkeskängor? Möjligt, men det kan jag i så fall ta. Då får jag ju ge mig ut och shoppa igen - och det är ju bara roligt!

Prova först, titta på prislappen sedan.
Man ska ta den sko som känns bäst, inte vara snål.

Generellt skulle jag föreslå en fodrad känga, typ Meindl, HanWag.

/Ulf

/Ulf

Exakt så skulle jag ha svarat. Jag tycker mig läsa mellan raderna att tjejen inte är en van vandrare (eftersom hon inte har bra kängor). Om så är fallet antar jag att din önskan är att hon ska vilja följa med ut fler gånger. Mitt tips: Du betalar den överskjutande delen. Om hon väljer Hanwag (som jag själv gillar) så handlar det om en 500-ing för din del.

HåkanF

/Ulf

Håller med om att man inte ska vara snål, men man ska inte heller lura sig själv att tro att en känga känns skönare bra för att den är dyrare...

Det är bra att vara två i butiken om man verkligen inte vill se prislappen på det man provar.

För att krångla till det lite föreslår jag en ofodrad känga, typ Lundhags

Varför?

Om tjejen är ovan vandrare och inte riktigt inser att man måste gå in dom kängorna ORDENTLIGT kommer hon att få skoskav första dagen och sedan hata att gå i fjällen... för där får man ju bara skavsår.

Men om det är dom kängorna som passar bäst så är det bara att handla.

/Ulf

Varför?

Om tjejen är ovan vandrare och inte riktigt inser att man måste gå in dom kängorna ORDENTLIGT kommer hon att få skoskav första dagen och sedan hata att gå i fjällen... för där får man ju bara skavsår.

Men om det är dom kängorna som passar bäst så är det bara att handla.

/Ulf

Skaffa ett par Jörnkängor isf så har man löst den biffen, de lär ju inte komma till jul ifs men häldre vänta några månader och köra på nått improviserat än att fuska med en av de absolut viktigaste delarna!
Priset är inte svettigt, 1800 fick flickvännen ge och då fick hon pengarna tillbaka garanti om de inte skulle passa (man ringer och beställer dem efter sin fot!).

Skulle man sedan ha köpt lundhagare så tar det inte mer än två kvällars genemsam promenad så har man gjort bort det värsta, då för amnm inte skavsår iaf om man inte missköter sig.

Fly allt vad fodrat heter om du frågar mig!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Floot Hake till Lowa-känga. Utrustning allmänt 1
Wotan88 Behandling av känga Utrustning allmänt 8
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
jacobzzon Gore tex eller vanlig känga Utrustning allmänt 46
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
jubalviktor Rejäl känga utan läder? Utrustning allmänt 25
Grinchen Pimp my känga Utrustning allmänt 3
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg