Och man får rum med gasbrännare, gasoltub, tändstål/tändare och grythantag inne i grytan om man väljer 100 gramstub ala primus 2206. Denna tub räcker till 12-14 halvliteruppkok och hela paketet är betydligt lättare är kronans snuskburk med brännar, hållare och fylld spritflaska. - jag tvivlar att man kan göra 12-14 st halvlitersuppkok på 3 dl sprit med kronans brännare...
Kronans snuskburk med brännare, hållare och 3 dl fylld spritflaska men exklusive kåsa och ätbestick väger 1552 gram (nyss vägt) medans komplett trangia 27 av gamma modell (den med röd nonstick-stekpanna, ej kaffepanna, ej spritbrännare i) med extra tillköpt tygpåse, plastbricka, gasbännare, full 100gr gasoltub, tändstål väger tillsammans 1235 gram.
Trangias orginalspritbrännare väger 110 gram vilket gör plats för 207 gram spritflaska för uppnå samma totalvikt som kronans snuskburkkok om man skall ha dessa som extra bipackning utöver gasolen vid eldning i sträng kyla.
många som jagar lättvikt tycker nog att ovanstående kök med tillbehör är på tok för tungt - men jag är nöjd så länge mitt kök med allt mer användbarhet mha. extra tillbehör, etc. håller sig under kronans kök i vikt för samma typ av användning - för värre än så med dödvikt till ingen nytta kan det knappt bli ;-)
---
Glöm inte att köpa den passande påsen och gärna plastbrickan som kan tjäna både som lock och snöplatta (och gör köket mindre skramlig - vilket är viktigt i hemvärnet - och skyddar nonstickytan på stekpannan när det hela är ihopackat) - själv har jag ännu inte hittat passande ätbestick samt en liten nonstickvänlig stekspade som får rum tillsammas med brännare och lilla gastuben i köket - en bit scotchbrite och liten flaska med diskmedel för disken är också kvar att komplettera ;-)
- annars så börja köket bli riktigt utryckningsfärdig för plötsligt några dagars användning i fält, vilket redan har hänt i jobbet när transporttiden till närmaste lunchak tar för mycket tid (> 1h fram och tillbaka) och man har kall matlåda med sig istället...
---
Själv har jag bara använt de obehandlade aluminiumgrytorna och undvikit bottenbränning i flesta fall med omrörning och kontrollerad fart på gasollågan - men konstaterar att nonstick-behandlad stekpanna är nog inte dumt att ha om man gillar att steka/värma mat - så, åtminstone stekpannan bör vara nonstick enligt mig.