tjonsson; sa:
Hej David. Vad trevligt, du är alltid lika pålitlig då det gäller att svara på mina frågor. Jo, jag är nöjd än så länge med min Canon 300D. Befinner mig emellertid utomlands med en hel del arbete så jag har inte haft möjlighet att fota alltför mycket. Planerar dock för en hårddisk full med norrländska vinterbilder efter jul. Solen är en inte en alltför frekvent besökare i mina hemtrakter under vinterhalvåret, så ett stativ kan därför vara bra att ha.
Det var intressanta tips du bjöd på och jag tror att Manfrotto 190clb verkar vara något i min smak.
Hur bör man resonera då det gäller kulled? Finns det något självklart alternativ till Manfrotto 190clb? På vilken prisnivå hamnar man?
Medans jag ändå är igång: Telezoom till Canon? Har förstått att de kan vara absurt dyra, men om man sätter en övre gräns på 5000 kronor, kan man hitta något vettigt i den prisklassen?
Någon rekommenderade mig att köpa ett billigare fast objektiv och därigenom skapa en provisorisk tele tillsammans med mitt kit-objektiv (18-55MM). Är det en bra idé?
[Ändrat av tjonsson 2004-11-09 kl 08:38]
Du kommer säkert bli nöjd med de kommande vinterbilderna med din 300D!
Först objektiv:
Nja.. fasta objektiv är numera inte billigare än zoomar eftersom konsumentmarknaden helt domineras av zoomar. En Canon 300/4,0 kostar t.ex. över 13000 kronor. I prisklassen under eller omkring 5000kr så finns det dock några intressanta alternativ:
Canon EF 75-300 III DC & USM: Finns i tre olika varianter. Den dyraste har bland annat inbyggd bildstabilisering och kostar endast 5248:- hos cyberphoto. Jag har för mig att den fått bra kritik i nån test jag läst. Bildstabilisering är i alla fall mycket bra att ha!!
Canon 55-200/4,5-5,6 II USM: "Standardtelezoom" och budgetalternativ. Ca 2800:-
Canon EF 90-300/4,5-5,6 DC & USM: Ytterligare ett budgetalternativ. Ca 2400:-
Canon EF 70-200/4,0 L USM: Billigaste zoomen i L-serien som är Canons "proffsserie" med bla speciellt glas. Kostar 6995:- Mycket skarpt objektiv!
Dessutom finns ju även andra tillverkare som tex Sigma.
Kulled:
Jag har en ganska stor och tung Manfrotto-kulled som heter 168 samt en liten lätt kulled från en tillverkare jag inte kommer ihåg namnet på just nu..
Jag är inte särskilt beläst på olika kulleder men eftersom du premierar vikt kanske någon av Manfrottos minsta kan vara något t.ex. den här:
http://www.scandinavianphoto.se/?44727
Problemet med små kulleder kan ju vara om man har stora tunga teleobjektiv men jag skulle tro att den i alla fall räcker ganska långt.
/David