Vilket material?

Tycker det är en smula besvärligt att bestämma vilket material jag ska ha på min kajak! Har klart för mig skillnader/fördelar/nackdelar mellan plast och glasfiber Men hur är det med kolfiber/kevlar är det så mycket bättre som priset anger? Och vilka modeller/fabrikat är att rekommendera? Kommer främst använda min kajak till träning men vill för den sakens skull inte ha en kajak utan lastmöjligheter. Alltså, det jag vill ha är en havskajak med hög fysfaktor, en blandning mellan en multisportkajak och en ren havskajak. Finns det ngn modell som uppfyller dessa kriterier? Har provat en modell som heter "Millenium" (www.kajaktiv.se) som jag trivs bra med, ngn som känner till denna modell och kan svara på dess ev. brister?

Kolfiber, kevlar och blandningar mellan dessa har ju tidigare mest använts för tävlingskanoter. Det man eftersträvat är låg vikt samt ett så styvt skrov som möjligt. Styvheten vill man ha för att all kraft ska gå till framdrivning och inte gå förlorad i ett flexande skrov. I en havskajak har man ju nytta av låg vikt främst vid lastning på biltak. Den extra styvheten jämfört med glasfiber tror jag inte man har så mycket nytta av i en havskajak.

En intressant blandning av motions och långfärdskajak är Nelo Moskito FW2000 ( http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/SPORTKANOT/LANGFARD/K1langfard.htm ) Men den kräver nog en rätt erfaren paddlare för att fungera på havet. Stabiliteten lär vara ungefär som i en VKV 101. En mer allroundkajak kan nog vara en VKV Måsen Elite.
[Ändrat av mielo 2003-04-02 kl 15:13]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg