Vilket märke?

Har planer på att införskaffa mountainbike i 900-1000€ -klassen, men vet inte vilket märke eller modell jag borde satsa på.

Har läst ett par köpguider och pratat med försäljare men åsikterna är många och delade. Hardtail eller fulldämpat, växelsystem osv.

Har funderat på bl.a. Trek 6700. Finns det erfarenheter och tips om denna?

Andra märken och modeller i min prisklass?

Har tänkt använda cykeln till bl.a. stig- och fjällcykling. Tävling är inte aktuellt i detta skede i alla fall.

Mvh. Jonas

Jag köpte min första "tränings/tävlings"-mtb för två år sedan. Det blev en Scott Comp Racing -00. Jag tycker att det var/är en perfekt förstacykel som man kan uppgradera allt eftersom.

Den kostade 10 500:- och hade LX/XT utrustning och RS Judy SL gaffel. Jag har nu uppgraderat bromsarna till Hope Mini skivbromsar och bytt hjulen så det funkar med skivbromsar.

För att få en bra heldämpad måste men lägga ut 20k+ och vara beredd på mer.

Satsa på en stel ram först och sen kan du ju efter 2-3 år köpa en fullgungare och ha den gamla till vinterhoj.

Jag tycker inte märket spelar så stor roll. Olika märken i samma prisklass brukar vara ungefär lika bra. Det viktigaste tycker jag är att ramen passar dig. Det skiljer sig mycket. Prova många. Min kompis har en Scott Comp...nånting och jag har en GT Avalanche och sittställningen och hur man upplever cyklarna är enormt olika. Min kusin hade en Trek 7000 där nedre delen av bakdelen på ramen gick av pga fabrikationsfel. Då skickade Trek en Trek 8000 utan snack. Så servicen verkar bra i alla fall.

Vad gäller växlarna så tycker i alla fall jag att man inte böver stirra sig blind på att ha XTR om man inte tävlar. LX duger fint. Däremot tycker jag framdämpen är viktig. Är i och försig omöjligt att få nån känsla för i affären. Jag kör på en gammal Judy XC. Den gör sitt jobb men är ganska tråkig.
Till sist. Från början hade jag vanliga v-bromsar och dom duger bra. Men när jag var och cyklade i Alperna kände jag att jag ville ha nåt bättre för det var så långa och branta backar, så då köpte jag Magura (HS 27 tror jag dom heter, inte skivbromsar) och dom tycker jag är grymt mycket bättre en vanliga v-bromsar. Kanske lite overkill om man bara kör i skogen fast det som jag gillar med dom är att det är så bra känsla. Man behöver aldrig ta i.
Ojoj, det blev mycket det här och jag är verkligen ingen expert. Men mitt råd är ändå. Köp en BRA ram som du kan uppdatera med åren.

Snipp snapp snut, så var sagan slut...
/Kristian

J_Asplund; sa:
Har planer på att införskaffa mountainbike i 900-1000€ -klassen, men vet inte vilket märke eller modell jag borde satsa på.
Har läst ett par köpguider och pratat med försäljare men åsikterna är många och delade. Hardtail eller fulldämpat, växelsystem osv.
Jag skulle nog välja en hardtail personligen. LX komponenter räcker väl rätt bra.

Har funderat på bl.a. Trek 6700. Finns det erfarenheter och tips om denna?
Spana in recensioner här:
http://www.mtbr.com/reviews/2002_Hardtail/product_85761.shtml
Andra märken och modeller i min prisklass?
Kona gör bra & "roliga" cyklar, kan ingen model i den prisklassen på rak arm.
Kolla på http://www.konaworld.com/
/Anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg