Vilket kök?

Jag vill ha något som är smidigt att hantera ihoppackat (dvs bränsle, kastruller, kökstillbehör (så som sked, visp, salt) ska inte bli för många saker tillsammans). Detta tror jag att jag får om jag kan packa brännaren och kökstillbehören i kastrullen och ha bränslet bredvid, på detta sätt blir det endast två grejer att hålla reda på.

Jag hade tänkt mig Trangias stora kastruller eller de där kastruller från Terra, http://www.getout.se/sv/artiklar/la...rilla/grytor-kokgrejer/terra-kastrullset.html.

Jag vill kunna använda gas till köket när jag är här hemma i Sverige på somrarna, men vill även kunna använda bensin vid vinter och då det är svårare att få tag på gas.

Ser framför mig att det är ett spindelkök jag vill ha, detta pga stablitet och att det är enklare att skydda från vind. Men vilket spindelkök ska jag köpa? Finns det nåt som är så enkelt och smidigt att det får plats i kastrullen med allt annat jox som jag drar runt på?

En variant vore kanske MSR Simmerlite/Windpro, som hopvikbara får plats i de flesta kastruller. Problemet är bara att det då blir två kök, Simmerlite för kemisk ren bensin och Windpro för gas.

Visserligen har jag bara erfarenhet av Simmerlite, som dock har visat sig vara ett trevligt och effektivt kök. Funderar även på att införskaffa ett Windpro.
/Niklas

själv kör ja med snuskburken och en gasbrännare från primus och det funkar.
i snuskburken får man med: spork, vikbarkåsa,tändstickor, diskmedel-svamp och köket.

Jag har redan ett spritkök men tycker att det är knöligt att hålla på med spriten. Så ett nytt sånt behöver jag inte.

Först tänkte jag egentligen bara köpa ett gasspindelkök, men när jag tänkte efter lite kom jag fram till att det nog var ett multifuelkök jag ville ha, då kan jag använda det på vinterturer och på långa turer där jag vill fylla på bränsle. Men för vanlig helg/kvällsturer tror jag att det är smidigare med gas, därför önskar jag mig ett kombinationskök.

När du skriver Trangias stora kastruller, ser jag lägerkittlarna, 4,5l och 2,5l framför mig, men du kanske menar 25ans kastruller? Vad som ryms skiljer en hel del. I 2,5an rymms hela 25an i påse.

Vad är det för fel på att köra med ett komplett Trangia? Väger för mycket?

Visserligen åker du då kanske på att ha två olika brännare, för olika bränslen (för det finns inte så många multifuelbrännare som även tar gas).

Gasbrännare på sommaren och en bensinbrännare på vintern.

Funktionsmässigt så är ju trangias vindskydd och grytstöd ganska överlägset om man står ut med vikten.

Vad är det för fel på att köra med ett komplett Trangia? Väger för mycket?

Visserligen åker du då kanske på att ha två olika brännare, för olika bränslen (för det finns inte så många multifuelbrännare som även tar gas).

Gasbrännare på sommaren och en bensinbrännare på vintern.

Funktionsmässigt så är ju trangias vindskydd och grytstöd ganska överlägset om man står ut med vikten.

Jag tycker att Trangiat väger för mkt och tar för stor plats och har redan sorterat ut det ur diskussionen av den anledningen.

Själva köket tar ju inte mycket större plats än grytorna som du ändå har tänkt använda?

Vikten kan jag hålla med om, men vad väger ett spindelkök plus ett vindskydd jämfört med vad ett trangia plus brännare väger? Jag tror inte skillnaden blir så stor. 2 hg kanske?

Jag har det kastrullsett från Optimus 'Terra' som du länkar till.

Måste säga att jag är nöjd, om än att en del slitage syns på den belagda grytan pga lite ovarsam hantering, och kastrullerna har använts under ett par år på flertalet längre turer, sommar som vinter.
Givetvis är materialet rätt tunt särskilt i den obelagda grytan som mer är för vattenkokning än matlagning.. Skulle behöva en hällkant eller pip för att vara bra att hälla från, men det går snabbt att fixa ett litet veck med en tång i den rullade kanten så blir kastrullen mycket lättare att hälla ur.
I övrigt så kan man göra ett litet urtag i det isolerande fodralet för att kunna lyfta grytorna med tamojjen, särskillt värdefultl på vintern när man har handskar på sig.
Tamojjen funkar fint och 1.7liters grytor blir aldrig särskilt tunga, skönt att tamojen inte blir varm också..

Men på det stora hela är jag jättenöjd! Skönt med ett tyst kastrullpaket.

Optimus Nova och Stella köken får plats i kastrullen (men bör då vara i kökets medföljande förvaringspåse annars repas kastrullen!)
Vilka andra kök som går ner vet jag inte, men det bör väl inte vara några problem..

Det ingår ju inget vindskydd med kastrullerna, men det följer med köken..

Vill du ha ett kök som klarar både gas och bensin så är det vad jag vet bara Primus Omnifuel eller Multifuel Ex som gäller. Sen är det ju bara en fråga om att välja kastruller till.

/ Morgan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg