Jag och frun tänker gå en femdagars fjällvandring i augusti och jag har en fråga om val av kök. Sedan tio år har jag ett Optimus Nova multifuelkök som används vid jakt men till säsongen har jag uppgraderat(?) och köpt ett Primus Lite gaskök. Jag gillar enkelheten med gasköket och det är skönt att slippa förvärmningen som krävs för Nova. Men jag undrar hur det fungerar att laga mat till två personer på det lilla gasköket. Vi kommer att köra varma koppen / blåbärssoppa / kaffe till frukost och lunch samt frystorkad mat till middag.
Jag lutar nog åt att fotogenköket hamnar i ryggsäcken som matkök, och Optimusköket kanske får hänga med som pauskök, då får Thermosen stanna hemma. Vikten på en Thermos är ungefär lika som för gasköket och gasköket kokar vatten på nolltid. Viss redundans uppnås med två kök om det ena packar ihop.
Alternativt endast ha ett kök och Thermos för varm dryck.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag lutar nog åt att fotogenköket hamnar i ryggsäcken som matkök, och Optimusköket kanske får hänga med som pauskök, då får Thermosen stanna hemma. Vikten på en Thermos är ungefär lika som för gasköket och gasköket kokar vatten på nolltid. Viss redundans uppnås med två kök om det ena packar ihop.
Alternativt endast ha ett kök och Thermos för varm dryck.
Hur skulle ni ha gjort?