Hade tänkt köpa en gasbrännare för tex toppbestigningar, dagsturer mm. (Annars använder jag bensinkök typ Whisperlite+XGK, så jag kan vara utan rekommendationer om att i stället köpa den typen av kök ;-)).
Vad jag alltså eftersträvar är extremt låg vikt (<150 g) men ändå hög uteffekt.
Har framförallt tittat på dessa kök:
Kök Effekt Koktid Vikt Piezo Pris
Primus Alpine Micro 2800 W 3 min 101 g Ja 495 kr
MSR PocketRocket N/A 3 min 85 g Nej? 400 kr
Är det någon som har erfarenhet av dessa brännare eller på något sätt kan uttrycka synpunkter ang kvalitet, effekt etc?
Som jag ser det har FickRaketen lite plus eftersom den inte har några plastdelar, har en gummitätning mot flaskan samt att gängan för dysan passar MSR-verktyget.
Å andra sidan så har Primus Alpine Micro piezotändning, något bättre kärlstöd samt är en mer beprövad konstruktion.
Till sist kan jag tillägga att Primus Alpine Titanium (1500 kr) är alldeles för dyr för min smak. Men det finns kanske annat bra, Markill, Coleman eller liknande – någon som vet?
Vad jag alltså eftersträvar är extremt låg vikt (<150 g) men ändå hög uteffekt.
Har framförallt tittat på dessa kök:
Kök Effekt Koktid Vikt Piezo Pris
Primus Alpine Micro 2800 W 3 min 101 g Ja 495 kr
MSR PocketRocket N/A 3 min 85 g Nej? 400 kr
Är det någon som har erfarenhet av dessa brännare eller på något sätt kan uttrycka synpunkter ang kvalitet, effekt etc?
Som jag ser det har FickRaketen lite plus eftersom den inte har några plastdelar, har en gummitätning mot flaskan samt att gängan för dysan passar MSR-verktyget.
Å andra sidan så har Primus Alpine Micro piezotändning, något bättre kärlstöd samt är en mer beprövad konstruktion.
Till sist kan jag tillägga att Primus Alpine Titanium (1500 kr) är alldeles för dyr för min smak. Men det finns kanske annat bra, Markill, Coleman eller liknande – någon som vet?