Vilket berg är det här?

Hej!

För er som inte orkar läsa hela inlägget: vad heter berget på bilden längst ner i inlägget, och till vilket land hör det?

Häromdagen hittade jag en youtube-film med bilder på svensk natur (http://www.youtube.com/watch?v=fKPzM63Y1s0). En fin film i övrigt, men jag reagerade på en grej.

Den andra bilden i filmen (se screenshot nedan), sju sekunder in, torde väl INTE vara tagen i Sverige? Bergstypen och terrängen runtomkring ser inte alls ut som den vi har varesig i de rundare fjällen i söder eller de spetsiga i norr. Det ser mer ut som en vulkan. Min gissning är en vulkan någonstans på tex Kamchatka-halvön. Att berget dessutom sticker upp högt över omkringliggande massiv tyder enligt mig på att det inte tillhör den skandinaviska bergskedjan.

Upphovsmannen till filmsnutten hävdar dock bestämt att berget på bilden finns i Sareks nationalpark. Jag är ytterst skeptisk. Jag är visserligen bara en "hobbyexpert" vad gäller Sarek, men har varit där och vandrat två somrar i rad med fantastiskt väder och således sett stora delar av massiven. Utöver det har jag genom åren slukat tusentals bilder på bergen i både Sareks och Kebnekaises områden, samt inhandlat böcker av Claes Grundsten m.fl, men aldrig sett något fjäll som skulle vara likt det på bilden. Det mest vulkanlika i svenska fjällvärlden torde ju vara Slugga vid Stora Sjöfallet, och den är inte alls det minsta lik den på bilden.

Därför undrar jag: vet någon här på forumet var bilden egentligen är tagen, så man kan hitta någon bild och jämföra med och således överbevisa youtube-filmens upphovsman?

Alternativt är det jag som får överbevisas om det nu är så att berget mot all min förmodan existerar i den svenska fjällkedjan.

Tacksam för svar :) Upplys mig kära naturvänner!

MVH
bergtagen.skogstok

Bilagor

• unknownmountain.jpg
    unknownmountain.jpg
    44.1 KB · Visningar: 751
bilder och tycker inte att det stämmer. http://outsideonline.se/files/2010/06/swe-vackrasteberg-skajdetjakka.jpg

Men att svära på att det inte finns i Sverige kan jag inte. Sydamerika skulle kunna stämma.

Thure

Håller med, ser absolut inte ut som skájdetjåhkkå, även om det är svårt att döma av bara den lilla bilden.

Men titta noga på omgivningen till bilden jag postade. Det ser ut som bergen runtomkring är relativt spetsiga, samtidigt som denna topp reser sig markant över den omgivningen. I Sveriges spetsiga del av fjällkedjan är det i princip bara just spetsfjällen som är riktigt höga (med några få undantag). Och det är inte bara höjden. Hela miljön i bilden känns annorlunda än skandinaviens fjällvärld.

Svårt att avgöra om det "pyser" om den eller om det bara är lite moln som ligger på läsidan av toppen. Berget har formen av en stratovulkan men man kan inte av bilden avgöra om den har en krater. Om det rör sig em en vulkan kan man med stor säkerhet avskriva Himalaya särskilt om det skulle vara lite rök som lämnar toppen/kratern eftersom den enda mig veterligen aktiva vulkanen i området kring Himalaya ligger i Kunlun Shan-kedjan och har inte varit speciellt "smoky" de senaste 80 åren.
Intuitivt skulle jag säga att det rör sig om Anderna.

En sak till ang. skájdetjåhkkå

Kollade upp skájdetjåhkkå närmare på Google Earth och kan nu definitivt avfärda den. Den har ungefär samma höjd som omgivande berg och sticker inte alls upp mer än resten av topparna i området. Visserligen har den en relativt vulkanisk form, men inte alls samma prominenta och isolerade läge som det okända berget.

Se min saxade bild från Google Earth nedan :) Det ger ju inte bergets utseende någon vidare rättvisa, men det visa i alla fall att omgivande fjäll inte framstår som mindre och att skájdetjåhkkå således inte sticker ut ur mängden.

Bilagor

• skájdetjåhkkå.jpg
    skájdetjåhkkå.jpg
    73 KB · Visningar: 548
Svårt att avgöra om det "pyser" om den eller om det bara är lite moln som ligger på läsidan av toppen. Berget har formen av en stratovulkan men man kan inte av bilden avgöra om den har en krater. Om det rör sig em en vulkan kan man med stor säkerhet avskriva Himalaya särskilt om det skulle vara lite rök som lämnar toppen/kratern eftersom den enda mig veterligen aktiva vulkanen i området kring Himalaya ligger i Kunlun Shan-kedjan och har inte varit speciellt "smoky" de senaste 80 åren.
Intuitivt skulle jag säga att det rör sig om Anderna.

Anderna är absolut en möjlighet.

Om berget är ett i mängden blir det dock svårt att identifiera det. Om det däremot rör sig om någon känd bergstopp borde det inte vara omöjligt. Fortsätt spekulera!! :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg