Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck?

Hej @bombuspolaris - om du fortfarande hänger här. Annars kanske någon annan kunnig kan svara. Jag har också försökt göra "tvålstift", men gett upp eftersom det är bökigt på gränsen till omöjligt att smälta ner den olivtvål jag trivs med (och tydligen, vad jag läst mig till, alla kallrörda tvålar). Vad var det för "tvålmassa" du använde och hur bar du dig åt för att smälta om den?
Nu svara jag utifrån mitt eget hobbytvålskapande. Jag tror att vad @bombuspolaris pratade om var någon typ av färdig tvålmassa, likt denna eller denna.

Min egen erfarenhet av att försöka smält olivtvål från mellanöstern är att jag inte lyckades. Precis som några här i tråden så var även mitt syfte att få in den i någon form av plasthylsa.

Under pandemin började jag göra en egen tvål som är ännu mer återfuktande än vanliga olivtvålar. Detta innebär att tvålen bli mjukare och verkligen behöver ett finmaskigt nät för att inte blötas upp, därför har den ännu inte fått hänga med ut på tur.

Om man gör sitt eget tvål så bör det inte vara några problem att smälta ner den i olika former av förpackningar.

Så här brukar jag göra:
  • Jag har använt detta receptet som bas: https://www.organicmakers.se/kallrord-tval-bastilletval-med-lavendel/
  • Men som form använder jag ett tomt 1-liters mjölkpaket där jag plattat till den öppnade toppen med silvertejp och sedan klippt ur ena långsidan..
  • Gällande ingredienser så har jag tyckt att tyska Drgaonspice är billigare än svenska webshoppar.
  • Jag brukar använda spirulinapulver gjort på alger om jag vill färga tvålen grön: https://www.dragonspice.de/Green-Superfood/Algen/BIO-Spirulina-Pulver.html
  • Färger man inte tvålen alls så blir den brunbeigeolivfärgad.
  • Sen för att få lite skrubb i tvållen (samt att det bevarar doften från den eterisk oljan bättre) så brukar jag ta några bitar irisrot (kallas även orisrot eller violrot) som jag kör i mixern och blandar ihop med den eteriska oljan innan jag häller ni i smeten: https://www.dragonspice.de/kraeuter-htmlKraeuter-I-J/Veilchenwurzel-Wildsammlung.html
  • Glöm inte någon form av skyddsglasögon (kan ju vara ett par solglasögon eller liknande också) när du jobbar med luten/kaustiksodan.
  • Använd inte samma kaustisksoda som man rensar avloppet med pga att den inte har lika hög renhetshalt och då blir svårare att beräkna proportionerna med.
  • http://www.soapcalc.net/ kan användas för att räkna om recepten eller justera åt olika håll
Inför sommarens turer funderar jag lite på om jag ska justera mitt eget tvålrecept så att det blir lite mindre återfuktande (=överfettad) men i gengäld lite hårdare.

Nu svara jag utifrån mitt eget hobbytvålskapande. Jag tror att vad @bombuspolaris pratade om var någon typ av färdig tvålmassa, likt denna eller denna.

Min egen erfarenhet av att försöka smält olivtvål från mellanöstern är att jag inte lyckades. Precis som några här i tråden så var även mitt syfte att få in den i någon form av plasthylsa.
Tack! Då är jag inte ensam om att misslyckas. Det jag till slut gjorde var att försiktigt borra ur en rund kärna med en hålborr med passande diameter, ur en i förväg lite värmd och genomfuktad tvålkaka. Den sprack ändå lite här och var, men kunde packas ihop i hylsan sen.

Jättespännande annars med din tvåltillverkning, fast nog överkurs för lata mig.

Vilka besvär folk gör sig med tvålar. Jag är en enkel man så jag kör med försvarets multirengöring.
Drygare än YES och fungerar som diskmedel, tvättmedel, schampo och tvål.
Lätt att sköjar ur i kallt vatten och är biologiskt nedbrytbar.

Men som "snigelvandrare" är jag å andra sidan ingen gramjägare. :)

Vilka besvär folk gör sig med tvålar. Jag är en enkel man så jag kör med försvarets multirengöring.

Nä inga besvär alls. Den där enkla bruna billiga "no name"-olivtvålen är helt enkelt den enda sortens tvål jag ändå har hemma, och dessutom vet funkar i kallt vatten. Så "besväret" var mer hur man ska kunna få loss en liten bit i en för vandring praktiskt användbar form. Det där med hålborr etc har jag inte heller orkat fortsätta med, utan nu blir det bara en lös pyttebit i en pytteask med några silikonduttar i botten, så tvålbiten ligger luftigt och kan torka.

Den biten används som just multirengöring: till kropp, kläder och disk. Allt sällan och sparsamt (typ armhålor, grenen i underbyxorna, knappt någonsin kokgrytan). Schampo behövs inte alls - den man bun jag sätter upp inför starten rörs aldrig mer förrän jag kommer hem igen ;)

Men klart intressant med tipset om Försvarets Multirengöring - tack! Fattar inte att jag missat det när jag är en sådan fan av Försvarets Salva, med och utan solskyddsfaktor. Även den "multianvändbar" och den enda hudvårdsprodukt jag någonsin använder. Tacksamt att också Multirengöring ska vara parfymfri. Overkill på fjället, men ska absolut testas på nästa längre resa med behov av klädtvätt och diskning!

Att det sen rent kulturhistoriskt kan vara helt fascinerande med traditionell tvåltillverkning på olika platser i världen är en helt annan sak.

Jag tvättar mig med diskmedlet. Ibland har jag haft nån bit Barnängens hårdtvål, men de tillverkas inte längre så det alternativet har fallit bort.
Ingen big deal vad man tar, bara de inte stinker parfym som Palmoliv.

Jag tvättar mig med diskmedlet. Ibland har jag haft nån bit Barnängens hårdtvål, men de tillverkas inte längre så det alternativet har fallit bort.
Ingen big deal vad man tar, bara de inte stinker parfym som Palmoliv.

Min erfarenhet av barnängens hårdtvål var att den var halvsvår att skölja bort från händerna i kalla fjällbäckar. Men... Been there, done that. Som det heter på modern svenska :)

Även snigelvandraren vill väl slippa att släpa på mer än nödvändigt =)

Mitt tips är Dr Bronners flytande tvål.
Den är både bra och väldigt dryg.

Förvarar min i en liten 10ml ögondroppsflaska (taravikt 2g).
Ryms 10g tvål i flaskan.
50 (femtio) droppar per gram.
5-10 droppar är nog för att tvätta händerna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 40
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg