Vilken transciever?

Ska köpa en transciver inför säsongens skid-och fjällturer. Har tittat på några olika och har bestämt mig för en digital (tror jag).

Nu återstår bara vilken. F1? DTS Tracker? M2? Barryvox? Det finns ju hur många som helst. Någon som har erfarenheter?

Ska gå lavinkurs i Abisko och de rekommenderar tydligen analoga, men kurserna utförs med digitala eftersom de är vanligast bland oss konsumenter...

Alla man pratar med säger dock att digitala är mycket snabbbare i sök om man inte är väldigt erfaren.

DTS Trackern sägs vara väldigt lättanvänd, men vad är skillnad på årets nya modell mot de gamla?

//Patrik
 
Jag har en DTS Tracker. Mycket enkel att använda (ingen "verklig erfarenhet" som tur är). En god vän till mig köpte en ortovox X1 (deras digitala modell) och verkar fungera på ungefär samma sätt och verkar vara mycket seriös. En annan vän har nyttjat F1 och dessvärre för vår del får man säga, var han alltid sist då vi övade. Om det beror på hans sökare eller honnom själv vet jag inte, men inte helt osannolikt att det var pga hans tranciever.
Analogt kräver mycket träning och en del jobb för att förstå hur man bäst ska göra. Dessutom så om man gör enligt anvisningarna kommer ofta den sträckan som räddare färdas bli längre (om man gör "double back"). Med min Tracker går man förvisso i en båge men man får dels avståndsinformation och en lättläst riktningsangivelse. Att i ett stressat läge följa ett pip-ljud med kanske mycket oljud i bakgrunden och eventuellt flera lavinoffer tycker jag verkar vara mycket svårare än att gå på en visuell signal. Med detta menar jag inte att man inte behöver träna med digitala trancievers men det blir betydligt mycket lättare och flera offer är lättare att särskilja.
Min lilla slutsats är att i en nödsituation skall man om möjligt tillåtas att "vara dum". Stress o press gör att man gör misstag och om hårdvaran har tagit detta i beräkning så underlättar det och ökar chanserna...
Mvh/samme
 
"Räckvidd i särklass"

Läs testen om tranceivers i Utemagasinet. De har den liggande på deras hemsida i alla fall i höstas. Om den är borttagen så… Tja jag vet inte om man får efterpublicera den här? Hur som hels så här är en kort motivering från testens vinnare.


Räckvidd i särklass
Ortovox M2


Lycka till med ditt val.
Jag är mkt nöjd med min.
 
Beeps

Eftersom jag varit med i ett realistisk sök, kanske mina erfarenheter kan vara till nytta.

En stor lavin begravde ett antal personer på olika ställen i lavinen.
Efter ca 5 min var vi på plats i lavinkäglan. På nästan ingen tid lokaliserades ett av offren med en digital tranciver, långt innan vi andra med gamla analoga hade ens närmats oss offret. Tyvärr hjälpte ej den snabba insatsen.
Det kan vara en tillfällighet, men jag bytte i alla fall till en digital efter den händelsen.
Fabrikatet är nog inte det viktigaste det är nog som att välja bil alla är bra.
 
Det är ingen skillnad i funktionen på årets Tracker och föregående årsmodeller. Sama innehåll med nytt skal.

Har som tur var ingen "riktig" erfarenhet av att söka efter lavinoffer. Har tidigare använt F1, men har nu en Barryvox.Var på en kurs som Kalle Grahn på Utemagasinet ledde och han rekommenderade Barryvoxen. Om du ska köpa en DTS så kolla på barrabes då de sålde ut förra årets modell till ett mycket bra pris. Annars så köpte jag min Barryvox från telemark-pyrenees vilket blev ett par hundra billigare inklusive UPS frakt hem till dörren

/John
[Ändrat av John_T 2005-01-15 kl 15:10]
 
analog vs digital?

Ortovox har en modell som både är digital och analog, man får fördelarna med båda systemen. Det du behöver ta ställning till då är om transcieverns övriga utformning passar just dig.

Jag trivs mycket bra med M2 och har aldrig fått dåliga sökresultat på grund av min transciever. Lyckligtvis har jag aldrig behövt söka efter riktiga offer, då påverkar självklart andra faktorer än vid träning.

Be safe!
 
barryvox

Varför välja analog eller digital när man kan få båda? Vad jag vet är det bara Barryvoxen som till fullo gör detta. Den kan vara så enkel eller så avancerad som man vill att den skall vara.

/t
 
M2:an

Jag tycker du borde satsa på Ortovox M2, den har både bra räckvidd o är lätt att använda tycker jag. Väger i o försig ca 100gram mer än Barryvoxen men det tycker jag inte gör något.
 
Pollan; sa:
Alla man pratar med säger dock att digitala är mycket snabbbare i sök om man inte är väldigt erfaren.

Håller helt med! Har själv en Ortovox X1 som jag är mycket nöjd med -- verkligen intuitiv och lättanvänd. Detta är ju mycket viktigt om man inte har för avsikt att träna regelbundet och mycket.
 
lite sent men...

..det är ju så här års det börjar gå laviner när solen legat på några timmar!Jag antar att ni som fått nån skidåkning i år(inte jag tyvärr, kanske påsk?) redan skaffat grejer. Men jag tänkte ändå lägga till min åsikt..

Förra året var jag och min kille kvar i alperna sent på säsongen och det hann inte ens bli lunch innan det hade smällt av ett helt gäng laviner där vi turade. Hålla sig borta från sydsidor efter kl 10 var första lektionen, andra var att öva,öva,öva lavinsök... Jag har en analog och han en digital och jag vill nog påstå att det gick snabbare för mig.

Huvudsaken är ju förstås att man har grym koll på sin egen och i en verklig situation vill man nog att det är så enkelt och logiskt som möjligt. Min blinkar grönt-gult-rött, det tycker jag är tydligare än digitala siffror som visar antal meter.. Sedan tycker jag att det är skönt med ljud(som ska gå att stänga av om man är flera som söker alt hörsnäcka). Att man måste kunna läsa displayen i starkt solsken är också ett måste.

Bäst är nog att få låna en av varje och pröva vilken som "tänker som du gör". Och ha för guds(din? mammas?) skull alltid på den, oavsett om det är fikapaus eller nåt annat! Både påslagen och på kroppen, ok alternativ är stängd ficka på brallorna men inte i ryggan -den skiter du nog i om dom hittar i ett skarpt läge...

Ha roligt, kom hela hem!
 
Re: lite sent men...

anneli n; sa:
Och ha för guds(din? mammas?) skull alltid på den, oavsett om det är fikapaus eller nåt annat!

När jag var i Kebnekaise för några år sedan blev en kille begravd under en lavin som krossade hans tält. Korkad tältplats visserligen, men, som sagt, laviner kan inträffa även utan skidor på fötterna.
 
Finns det några nya rön och tips på området?

Jag tänkte köpa mig en tranciver och ta mig till keb i vår(men jag har ännu ingen replagskamrat).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karvonen Randonnebindning, vilken? Skidalpinism 13
mansjungner Randonné bindningar..vilken? Skidalpinism 3
robert72 Haute Route 5 dar = vilken säck? Skidalpinism 22

Liknande trådar