Kopplade inner- och yttertält sk Skandinavisk design gör det betydligt snabbare att sätta upp och ta ner tältet vilket kan vara speciellt skönt i dåligt väder. Dessutom medger designen att innertältet alltid är skyddat för regn även om man tvingas sätta upp eller ta ner tältet i regnväder.
För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10.
Jag håller inte med och tycker det är faktiskt tvärtom. Låt mig förklara:
Skaffade i slutet av 80-talet ett Salewa Sierra Leone 2 personer kupoltält med footprint. Det har stått på en del 4000 meters toppar i Alperna och var med på Pik Lenin. Även Kungsleden och som kajak tält på västkusten senare, så hyffsat bredd användning för ett tält, i alla väder från soliga turer över ösregn till snöstormar på hög höjd, så jag inbillar mig att jag vet vad jag pratar om.
Vid finväder standard uppsättning, dvs. innertält först och sen yttertält. Men riktigt bra blev det i dåliga förhållanden, regn eller snöstorm. Lägg ut footprinten, släng på ryggan så att den inte flyger bort. Sätt upp stängerna och dra över yttertält. Förankra allt väl. Kryp in i tältet med dina blöta eller frusna kläder. Glädja dig åt det stora utrymme du har nu för att ta av dina ytterkläder. Om det blir lite blött därinne, bryr dig inte. Innan du sätter upp innertältet, torka av allting med en Wetex trasa. Lägg ut innertältet och klippa in 16 fästpunkter i stängarna, tar typ 2 minuter. Njut av ett helt torrt innertält.
Ungefär samma sak går även att göra med ett kopplat tält i skandinaviskt design, kanske lite mindre plats att ta av sig sina blöta kläder, och man måste vara lite mer försiktigt att inte blöta ner sin innertält.
Om nu vädret är lika jävligt nästa dag, så kan jag i min Salewa tält ta ner ett fint och torrt innertält och packa ner det i ryggan. Sen har jag en massa plats att ta på mig mina fortfarande blöta ytterkläder och skor innan jag går ut och plocka ner yttertältet, skaka bort fukten och snön och knyckla ner det i en packpåse tillsammans med en footprint och stängerna.
Med en kopplat design ala Hilleberg eller Helsport packar jag min fortfarande torra innertält ihop med en blött yttertält. Dessutom tar det en stund att få ut tältstängerna ur kanalerna och hela tältet är svårt att skaka bort fukt och snö innan den rullas ihop och packas ner.
Riktigt stor skillnad blir det nu när jag ska sätta upp tältet på kvällen igen, fortfarande i kass väder.
Min Salewa tält är lika torr och fint som dagen innan, ingen skillnad. Min Hilleberg / Helsport är nu en genomfuktigt klump, eftersom den hade hela dagen i packpåsen på sig att fördela fukten mellan inner och yttertält. Gör man det flera dagar i sträck så blir det rätt obekväm.
Det är mina erfarenheter med skandinaviskt design, eftersom jag även har en Helsport Trollspiret 2, föregångaren till deras Himalaya X-trem 2 expeditionstält. Blir den riktigt blött, så tar det sin tid att få den torrt igen eftersom det är flera lagers tyg. och allt hänger ihop. Separera inner och yttertält är inte att tänka på, det är en förfärlig massa knappar, öglor och clips som är jobbig att hantera med frusna fingrar. Dessutom medger footprinten inte att man sätter up yttertältet separat på ett smidigt sätt.
Ur mitt perspektiv är den skandinaviska designen inte överlägsen en väl designad standart design om man hanterar det på rätt sätt, och jag måste i ärlighetens namn säga att jag är lite besviken att den hypade designen inte presterar bättre i typiskt skandinaviska förhållanden, dvs. fuktig och blåsig (blåst tål den väldigt bra däremot).
Min Trollspiret 2 är det mesta stabila och genomtänkta tältet jag har ägt, grymt hantverk, men den kopplade designen är inte inte bara positiv. Sen att den är overkill för det jag använder tält nuförtiden är en annan sak ;-)
Så jag tycker man ska ta dessa tvärsäkra påståenden att skandinaviskt tält design är överlägsen med en rejält nypa salt!