Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag använder dels en Arcteryx Bora 80 som ligger på 82-92 liter. Samt en Arcteryx Khamsin 52 som ligger i spannet 52-65 liter. Vilken jag använder beror på vad det är för tur. Ska man bara ut någon vecka sommartid så räcker den lilla (den funkar för längre vandringar oxå, tex så hade jag den på en två veckors vandring med tält och rubbet i augisti!).
Jag äger en Macpac-ryggsäck, modell Kinabalu, en slags resevandringsryggsäck på 65 liter men kan expandera till 75 liter. Väldigt flexibel. Har både rest och fjällvandrat med den.
Beror precis på vad jag skall göra. På "Mindre turer" har jag hittills använt en ryggsäck på typ 65 liter från McKinley (tror den kanske heter Tundra IP?) som man kan "bygga om" till att bli både större och mindre. 65 liter funkar rätt bra på turer upp till ett par veckor, för mig.
Skall jag vara ute längre, ller har med mig mycket grejer har jag faktiskt en gammal ramryggäck, från Fjällräven, som heter Tind, tror jag, på Gyroram. Den har 120 liters packvolym, med sidofickor och "underpåse" till men då kan jag ju dessutom spänna fast mer prylar på själva ramen.
Men, det handlar ju om att orka bära prylarna också, och vad man har med sig ut?
på de senaste turerna har jag haft en Sho-Sho 7000.
Den väger otroliga 3 kg, men är mycket praktisk
att packa i och ur. Jag kommer till mina nästa turer
att pröva en North Face Prophet, 65 liter. Den väger
1.8 kg. Då skulle jag klara en 10-dagarstur i fjällen
med mindre än 17 kg, inklusive kartfodral med kartor,
ofylldflaks, exklusive kamera (2hg, i bälte), exkl. stavar.
Jag andvänder mig utav en Haglöfs Alaska allt som allt 120 liter, själva säcken är 60l men ramen är byggt för att ha extra packsäckar på, finns förlängningsram att köpa, så jag har då 2 packsäckar a 30 l styck.
Man kan ju själv bestämma hur många liter man vill ha och bära med! 60,90 eller 120!
Jag är enormt nöjt med min väska! skulle inte vilja byta ut den!
Haglöfs Shosho 60 liter duger bra för mig. Lite trångt blir det om tältturen är längre än en vecka, men annars funkar den bra och sitter skönt på ryggen. Hittills har den inte gått sönder.