Tja, jag har själv Samsung B2700, är hyfsat nöjd med det mesta. Köpte den pga min Nokia 6500 classic fick spräckt skärm så jag tänkte köpa en mobil som ska hålla länge och som man inte behöver vara så rädd om. Det blev då denna.
Mina alternativ var samma som dina fast inte Sony Ericsson C702, dels pga det usla omdömmet på Prisjakt (
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=277311) och dels pga konstruktionen ser ömtålig ut. (med tanke på luckan för kameralinsen)
XP1 åkte bort på grund av priset och på grund av att menysystemet upplevdes väldigt ologiskt när jag testade den på media markt, även storleken på denna var avskräckande. Men jag tror att denna mobilen är den mest stryktåliga av dom, för den kändes extremt robust. Sen om man verkligen behöver en SÅ robust mobil är en annan femma
Då återstod det bara två stycken för mig, de två Samsungarna. Jag velade väldigt mycket mellan dessa två men det blev tillslut B2700 som sagt. Om jag ska rada upp för och nackdelar på dom båda så hade det sett ut såhär.
B2700
Plus: Större och bättre skärm, "snyggare" och mer logisk meny, 3G, kompass som faktiskt fungerar hyfsat, stegräknare som också fungerar hyfsat. (räknade fel på en 3,6 mils runda med 2km), möjlighet till videosamtal, Tidningen "M3" betyg som löd "Den bästa slagtåliga luren sedan "Hajen", och det säger inte lite." Verkar vara mer vattentät än vad dom säger att den är (
http://www.youtube.com/watch?v=T29jMY9_12E ), okej kamera. bra ficklampa
Minus: Man kan inte ställa in efter vilken tid knapplåset ska gå in. Det förinställda är samtidigt inställt på alldeles för kort tid. jobbigt med laddning och handsfree kontakten på sidan. Det räcker med att man håller inne knapplåsknappen för att den ska låsa upp sig, jobbigt om man har lite för trånga byxor tex. Har ganska få inställningsmöjligheter (dom nödvändigaste finns dock). Höjdmätaren är helt ute och cyklar (ej kalibreringsbar)
B2100
Plus: mer slimmad design, mycket bättre batteritid (600h jämfört med 350) Helt vattentät (enligt certifiering). billigare, bra ficklampa
Minus: dålig kamera, Man kan inte ställa in efter vilken tid knapplåset ska gå in. Det förinställda är samtidigt inställt på alldeles för kort tid. laddning och handsfree kontakten på sidan även här (TROR JAG). Det räcker med att man håller inne knapplåsknappen för att den ska låsa upp sig, jobbigt om man har lite för trånga byxor tex. Har ganska få inställningsmöjligheter (dom nödvändigaste finns dock). inga "roliga" funktioner tråkig och dålig skärm. inte alls bra bild.
Det är väl detta jag kan komma på nu. Varför jag valde B2700 var för att dennas skärm var så pass mycket bättre och att jag ville ha tillgång till 3G då jag planerar att använda mobilen som modem och att den kändes mer modern i menysystemet. Värt att lägga till är att jag fortfarande är nöjd med mitt köp och jag har inte ångrat det för en sekund. Även om det är en stöttålig mobil tycker jag faktiskt att den är riktigt snygg!
Fråga om det är något speciellt du undrar.