Vilken sko?

Gillar Scarpa Vantage väldigt mycket. Den passar min fot bra och är därför ruskigt bekväm.
vantage.png


Tidigare körde jag med Boreal Ballet för längre turer, av precis samma skäl: bekväma.
pies-de-gato-zapatillas-de-escalada-talle-11us-boreal-ballet_MLA-O-133060609_9536.jpg


Nu verkar de ha gjort om just den modellen något och kallar den Ballet Gold. Har inte koll på vilka skillnaderna är mot den gamla Ballet
boreal_ballet_gold.jpg
 
Jag använder helt enkelt bekvämare skor till multipitch, jämfört med cragging. Väl ingångna grejer! Att gå in på modell tycker jag är meningslöst, det dikteras ju helt av din fots form.
 
Jag använder helt enkelt bekvämare skor till multipitch, jämfört med cragging. Väl ingångna grejer! Att gå in på modell tycker jag är meningslöst, det dikteras ju helt av din fots form.

Nu var väl inte tanken att få folk att klättra i en viss modell utan att få igång en diskussion om vad folk klättrar i och vad deras personliga erfarenheter är... just for the fun of it!
 
Jag kör med ett par gamla slitna Evolv Quest för längre turer. Annars sitter Solution på för sport och boulder. De senare är visserligen väl inarbetade nu så de skulle nog fungera hyggligt för ett par replängder även dom. Har även ett par ännu äldre FiveTen Newton som är sköna fortfarande, dock dyker det upp hål här och var:)
 
Nu var väl inte tanken att få folk att klättra i en viss modell utan att få igång en diskussion om vad folk klättrar i och vad deras personliga erfarenheter är... just for the fun of it!

Det var inte meningen att låta dryg, sorry. Jag klättrar i mina evolve bandit som jag tycker är en bra kompromiss mellan komfort, stabilitet, prestation och skönhet... Men de har jag till allt, utom inomhus då jag mest sliter på mina omsulade solution. Min poäng är att multipitch och cragging egentligen bara skiljer sig åt i fråga om möjligheterna att ta av skorna emellanåt. Och möjligen temperatur, men även där är det ju framförallt passformen som avgör om det klämmer och blir kallt nånstans.
 
Det var ju inte riktigt tydligt att syftet med den inledande frågan var att få igång en diskussion. Det kunde lika gärna vara önskemål om tips, och det var så jag tolkade frågan.

Men för att sammanfatta, utan att gå in på modeller, så tänker jag att en multipitchsko (och då menar jag inte 2-3 replängder, utan 15-20 snarare, dvs turer som tar en dag) måste vara bekväm. Det är nummer ett. Ska man inte tortera sig själv eller behöva slita av sig skorna på varje standplats, måste den vara skön på foten.
Resten är egentligen en fråga om personliga preferenser. Jag föredrar en sko med lite högre skaft som täcker fotknölarna, det är rätt bra vid sprickklättring i grövre sprickor. Jag gillar också en sko med lite styvare sula, därav de modeller jag pekade på ovan. Det gör att fotjam inte blir lika plågsamma som med mjukare skor och om man skulle behöva stå i slingor, på hängande stand eller för att aida ett parti, så gör det mindre ont med en styvare sko.
 
För dom allra flesta så gäller att heldags multipitchturer är någon eller några grader lättare än vad som är fallet vid bouldering och enrepors sportturer. Det gör att man kan ha minst ett halvnummer större storlek vilket i sig gör dom flesta skor betydligt bekvämare oberoende av märke och modell . Annars säger jag bara: klassiska Sportiva Mythos.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
Olle Hyden Kvarglömd sko Grönbrink Klättring allmänt 3
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
jakob h borttappad sko kullen Klättring allmänt 0
petratetra Jag vill ha sko-tips!! Klättring allmänt 10
Sivert Större sko? Klättring allmänt 3
Vandrare Olika sko-storlek höger/vänster Klättring allmänt 6

Liknande trådar