Vilken Schweizare?

Guest

Gäst
Alla har en Schweizare.(?) För mig är de förbrukningsvara. Vilken är den optimala modellen?Vilka verktyg anser ni vara oumbärliga?
Jag har alltid min i fickan och anser att följande vertyg måste finnas: Ett Knivblad, korkskruv, kapsylöppnare/skruvmejsel, sax, Phillipsmejsel och pincett. Med dessa klarar jag mig. Vad säger ni?

puide; sa:
Alla har en Schweizare.(?) För mig är de förbrukningsvara. Vilken är den optimala modellen?Vilka verktyg anser ni vara oumbärliga?
Jag har alltid min i fickan och anser att följande vertyg måste finnas: Ett Knivblad, korkskruv, kapsylöppnare/skruvmejsel, sax, Phillipsmejsel och pincett. Med dessa klarar jag mig. Vad säger ni?

I dessa tider är det ju inte så populärt att ha knivar i fickan! Jag förstår att de kan bli förbrukningsvara om man tex flyger endel.

Victorinox Explorer är given... Alla önskvärda funktioner utan onödiga tillägg. Själv har jag en gammal victorinox som varit med mig varje dag sedan november -88; kommer inte ihåg modellnamnet, emn den finns inte längre - dock samma modell som McGyver använder :)

//Björn

Leatherman

Har för mig att den här diskussionen har förkommit tidigare, men iaf...

Har aldrigt känt något större behov av korkskruv. Och får jag ett knivblad, så kan jag även avvara saxen. Däremot tackar jag gärna ja till en skaplig tång.

Föredrar därför någon leathermankopia till ett lågt pris, så att jag inte behöver gråta blod om jag tappar bort den. Visst, materialet är kasst, man får ju vad man betalar för.

/Patrik

Gerber-multitång funkar riktigt bra tycker jag. Men lite bits och så givetvis EN STOR TRÄSKRUV i det lilla fodralet så kommer man lång. Skruven användes med fördel till att dra upp vinkorkar med (använd tången) och är bra till mycket annat också.

Har ett par Schweizare också men jag tycker att de är för plottriga att jobba med. Och så saknar jag ju TÅNGEN. Det är inte så ofta jag känner för att splitsa ett rep eller rensa en fisk (den specialrensaren)
[Ändrat av Buda 2001-10-18 kl 11:20]

Guest

Gäst
Klager:
Det har aldrig varit tillåtet att medföra knivar under flygningar. Jag gör det inte nu, och jag gjorde det inte före attacken. Jag brukar slita ut, ge bort eller tappa bort mina schweizare

Riktigt kass!

Så med en bra kniv, en lätt lös korkskruv, i plast!, en vikbar försvarets konservöppnare, en lös pincett och en riktig sax i syasken samt en lätt kombinationstång och en finhuggen fil kommer man mycket, mycket längre.

Go tur

Johan K

PS mina Schweitzare har jag skänkt bort och gjort små pojkar och flickor lyckliga med!

SamlarVicar

Om någon är intresserad av några riktigt ovanliga Vicar (Victorinoxar) så
ta en titt här! Klicka först på Swiss Army Knives och sedan på Special Editions.

PS Jag lovar Mattias att en sådan här kniv slänger du inte ifrån dig så lätt :)

Guest

Gäst
Låta tillverka?

DePaul
Där fanns en massa godis. Mitt problem är att jag vill hålla storleken nere och samtidigt få de verktyg jag behöver. Schweizare är i mitt tycke oöverträffade om man tar hänsyn till pris, storlek och användbarhet. Att springa omkring men en stor ihopvikbar tång i byxfickan till vardags är inget som lockar mig i alla fall. När det gäller Victorinox stålkvalitet så kan jag bara säga att den duger för mig till vardags. Vi har ju diskuterat stålkvaliteter förr;). Vad tror du om möjligheten att tillverka/låta tillverka en "custom" Victorinox?

Climber

Jag har gått runt med en Victorinox Climber i fickan varje dag de senaste 12 åren. Den nuvarande är mitt tredje exemplar, två har försvunnit under åren. Kniven har blivit en del av min personlighet. Jag känner mig handikappad utan kniven i fickan. Jag använder den i stort sett varje dag till småpyssel. Visst, när det skall arbetas med verktyg på allvar får man ju gå på kraftigare doningar, men det finns oändligt många situationer i vardagen då man har nytta av sin sax, sniv, pincett, skruvmejsel eller vad det nu är.

Jag vet inte om modellen Climber finns längre, men för mig är den en optimal kompromiss mellan storlek och antal verktyg. Det enda jag verkligen saknar är en stjärnskruvmejsel. Man borde kunna byta ut den patetiska paketkroken mot en stjärnskruvmejsel?

Ett vagt rykte säger att man kan komponera sin egen kniv ganska ledigt i Schweiz. Hur det är här i Sverige vet jag inte.

Peter

Hmmm...jag tycker jag känner igen mig i Peters inlägg. En kniv man bär med sig i ur och skur under 12 års tid tenderar att växa fast i en. skillnaden är väl att jag har haft samma kniv i 12 år - kan definitivt inte klaga på kvaliteten hos victorinox.
Erkännas skall kanske att den i dagsläget kompletteras med en gerbertång (fruktansvärt dålig kvalitet på avbitaren, skall byta tång när jag får råd) för tångens och bitsatsens skull

För övrigt är min kniv så gammal att jag slipper reta mig på paketkroken (som jag gör de gånger jag bär med mig en swisschamp istället för den vanliga)

//Björn

Mattias, jag har samma strategi som du. Har aldrig tyckt att multitänger som Leatherman, Gerber, SOG, Buck och liknande har varit direkt praktiska ur vardagssynpunkt. De är alldeles för tunga och skrymmande (möjligtvis med undantag av Leatherman Micra och den nya Juice. Men då kan man lika gärna bära en vanlig Vic, som har fler och bättre tillbehör, enligt min åsikt). Som du säger, det är svårt att klå en Vic när det gäller förhållande pris/kvalitet.

Skulle man någon gång behöva en tång, så kan man bära den separat, tycker jag (och då behöver den inte vara så stor). Jag bär liksom du antingen en Vic (Super-Tinker) eller en vanlig fällkniv när bladlåsning är önskvärd (Spyderco Calypso Jr, VG-10 bladstål). Visserligen finns det Vicar med bladlåsning men de är i mitt tycke för stora och tunga för en vardagskniv.

Mattias, tyvärr så använder Victorinox många olika stålleverantörer till sina knivar (det är mycket svårare att hålla en jämn kvalitet). Det här är det svaret jag fick när jag för ca 1 år sedan skrev till fabriken och ställde några frågor:
” The mainsupplier for our steel for pocket-knives are Ugine (France), Krupp/Thyssen (Germany), in smaller quantities also Böhler (Austria) and Sandvik. Bonpertuis are our mainsupplier for steel for the production of household- and butchery knives”.

Nu är det dock inte så att merparten av Vicarna har dåligt stål i sina blad. Tvärtom, de är alldeles utmärkta! De är härdade och anlöpta till ca 56 RC. Victorinoxfabriken vill inte säga exakt vad för stål det är (de skriver helt lakoniskt ”rostfritt stål”, vilket inte säger mycket) men de flesta knivkännare idag, är överens om att det antagligen rör sig om 440A eller en variant på det. Det bådar med andra ord för god resistens mot rost och ganska bra flex. Dock behåller de kanske inte skärpan så där värst länge.
Är jag ute i busken så använder jag antingen Gränsforsbruks lilla vildmarksyxa eller en kniv med fast blad. Då jag tar med kniven så är det i syfte att slimma ner vikten. De knivar jag brukar ha med är antingen Puma Trailguard (DIN 14.110 bladstål) eller den gamla Fällkniven F1 (ATS-34 bladstål)

En variant för stadsbruk tillsammans med min Calypso Jr:
På nyckelkedjan:
1 SwissTech UtiliKey
2 Tracer Glow Ring (grön)
3 P38 konservburksöppnare (armévarianten)
4 Hemmagjord korkskruv (väldigt slimmad och behändig)
5 ARC AAA Led ficklampa (ibland Photon 2), båda med vitt sken

Övrigt i fickorna:
1 Tändare, antingen en Zippo eller Brunton Helios
2 Fisher Telescoping Space Pen
3 US Army Pill Fob, en vattentät burk för piller och plåster
4 Tissot Twotimer armbandsklocka med en liten Silva kompass på bandet

Poängen med grejorna på nyckelkedjan är att de skall tillsammans vara lättare än min Vic. Faktum är att de inte ens väger hälften.

Mattias, för att svara på din fråga angående custom Vicar. Jag har för mig att jag för ca 2 år sedan läste om en kille i USA som gör sådana arbeten. Därför gick jag idag till Blade Forum och lade in ett inlägg. När jag fått svar så återkommer jag genast!

Vad jag minns så sysslade den här killen med många olika saker som att: byta blad och tillbehör mot andra (bland annat mellan Wenger och Victorinox!), byta till bättre stålsorter, ändra utseende på befintliga tillbehör, lägga till fler, byta skållor, samt att gravera. Dessutom har jag för mig att han fick fram ett blad med enhandsmanövrering som på Spydercoknivarna! Det sista är inte helt lätt med tanke på att man inte vill sabba härdningen i samband med borrning och att det ofta inte finns plats för tummen.

Att själv customisera en Vic kan tydligen vara ganska knepigt. Efter att ha talat med ett antal ganska duktiga knivmakare i USA så har jag blivit avrådd från att ens försöka. Men som sagt, jag är ingen expert på den detaljen. Möjligtvis skulle jag våga mig på att byta skållorna eller omvandla paketkroken (vässa på insidan) till en buköppnare (fisk)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg