Torrmat
Allting som är torkat och kan tillagas med minimala koktider är bra. Allting som innehåller vätska är bannlyst (beror naturligtvis på hur länge man skall stanna ute).
Du bör kunna plocka ihop mat som inte väger mer än 5-600 gr/dygn om du tittar i mataffärens hyllor med spaggetti, ris och såser, gröt och kex m.m.
Exempel: gröt eller välling till frukost. 100 gr. vällingpulver ger en superfrukost.
Som lunchmat kan man använda asiatiska nudlar av den kryddstarkare sorten som köps i asiatiska butiker. Dessa kan spädas med mer vätska vilket gör det möjligt att blanda i t. ex. snabbris för att dryga ut innehållet.
Middag kan kokas med t. ex. pastasås från Blåband och pasta. Enkelt och gott (allting är gott när man är hungrig;-).
Jag brukar käka kex utan pålägg. Lite rått men lätt att bära och gott när man är hungrig. Andra bär både smör och ost med sig. En fjälltur för många år sedan bar jag och en kompis på 50 cm ungersk salami.
Godis kan man ha med sig om man vill. 50 gr/dag räcker för mig.
VA-mat (frystorkat) behöver inte vara svindyrt och äckligt. Globetrotter (www.globetrotter.de) säljer god(!) VA-mat som kostar 29-34 kr/förpackning och som tillagas genom att innehållet rörs ner i hett vatten och får svälla i 5-10 min. Detta sparar bränsle på längre turer. Även torkade grönsaker kan köpas därifrån.
Man kan slutligen torka mat själv. Vissa gör hemgjord spaggettisås som sedan utgör basen för middagsmålet. Hemtorkad mat har jag aldrig prövat men det är något jag definitvt vill lära mig mer om.
Hoppas du fick ut något,
M v H,
Johan