Hej, skulle vilja ha en kompass för säkerhets skull
och tänkte på en mini - t.ex. dessa: Silva Carabiner 9 eller Silva Pocket Compass STD
Är det något ni rekommenderar eller har några tips? Funkar dessa som jag länkat?
Tack på förhand
Det är klart att de fungerar som nödkompasser, dvs de hjälper dig att undvika att gå alltför krokigt (för att inte säga i cirklar) när du är vilse ute i spenaten. Och den senare ger dig dessutom lite nice-to-know-information om aktuell lufttemperatur. Den är en utmärkt zip-puller att sätta i jackans blixtlåslöpare - så att den alltid är med och inte tappas bort. Men där tar det nog slut...
Om du är ute efter en back-up-kompass till din ordinarie (som
jag skulle rekommendera är en fullstor syftkompass*) så skulle åtminstone jag ha fastnat för Silvas
Ranger SL, den kan i nödfall ersätta din fullstora syftkompass samtidigt som den ryms lätt i jackfickan eller i ryggans kartficka utan att väga många gram...
* När det gäller handhållna syftkompasser så är det få som slår Silvas dyra
Expedition S i användbarhet och hanterbarhet, då måste vi gå över till specialdesignade rena marina syftkompasser eller kikare med inbyggd syftkompasskala för att få maximal precision - och de är normalt inget som frilufsare släpar med sig...
Billigare, men med i princip lika god funktionalitet för normalanvändaren, är Silvas
Ranger S. De ca tre extra hundra- lapparna för Expeditionskompassens alla specialfunktioner är normalt bortslösade pengar för medelanvändaren
- så Ranger S är nog klart bästa köp som frilufsarkompass...
Som vanligt: IMHO och YMMV ;-)
/Odd