Vilken klätterfilm?

För drygt 20 år sedan såg jag en klätterfilm som gjorde stort intryck - i alla fall då, när jag var 7-8 år gammal - och som jag gärna skulle vilja se igen. Problemet är att jag inte minns vad filmen hette, men jag har ett vagt minne av att den hette "Solo".
Det var en kille som klättrade El Capitan (tror jag) och som på vägen bl.a. hittade en groda i en spricka som han sedan tog med sig inlindad i sin näsduk. Jag vill också minnas att han hade en röd toppluva och päronsäck och att han någon gång i filmen åkte kana på snöfält...
Om det finns någon filmhistorisk Sherlock Holmes där ute som med dessa ledtrådar kan lägga pusslet och vet vilken film detta kan ha varit så vore jag mycket tacksam för svar.

Mvh
Axel.
 
Filmen hette just "Solo" (fr 1972) och var regisserad av Mike Hoover. Har sett filmen för länge sedan och minns det som att klättraren var Ron Kauk. Men nätet säger att det var Mike Hoover själv som klättrade.
 
Svar från "officiella facit":

Filmen heter "Solo" och är gjord av Mike Hoover 1972.
(Jag såg den också och minns den som en charmig liten film, tror den gick på TV cirka 1979-1980).

Söker du på Google hittar du säkert en del om den, bl.a. http://www.imdb.com/title/tt0069296/
och http://outside.away.com/outside/magazine/0296/9602fsur.html

För dem som har NTSC och regionfri DVD-spelare kan man också köpa filmen:
http://www.chesslerbooks.com/eCart/viewItem.asp?idProduct=1204
vilket jag inte visste innan jag googlade den, så nu måste jag nog tjacka en ny DVD-spelare och en film.

Någon som minns Fred Padulas film "El Capitan" som gick på TV nyårsdagen 1980?
 
Tog illa upp? Nej, så lättstött är jag inte! Men tack för omtanken...

Det är i så fall mycket mer störande att Mellgard hann posta sitt svar medan jag skrev mitt ;-)
 
Jo, man blir onekligen lite köpsugen, och jag konstaterar bara att sådan reklam som man går på, uppskattar man ju ofta dessutom.

Tycker att det finns en viss skillnad på oförarglig reklam på forumet, och irriterande reklam. Att definiera gränsen däremellan överlåter jag till nån som möjligen är en större besserwisser än jag.

Apropå den nämnda filmen, så undrar jag ju om det är den jag minns från 70-talets TV.

Såg en El Cap-film, och minns kanske särskilt pendelteknikerna. Möjligen var det den nämnda filmen, men jag minns inte röda luvan (som dock tydligen trillar av, och rimligen inte återkommer därefter), och dessutom minns jag inte att det var soloklättring. Har dessutom ett minne av att klättraren/klättrarna var lite långhårigare. Har på senare år ibland funderat över den filmen jag minns om än vagt...
Finns det fler liknande filmer månntro, som sänts i svensk tv för länge sedan?
 
Det låter som om det är Fred Padulas "El Capitan" du sett, Mezzner. Den röda luvan ser man inte i den filmen, men väl "King Swing"-pendeln. (Den röda luvan är i Hoovers film). El Capitan är en riktigt psykedelisk film, faktiskt. Och den var långt före sin tid i många avseenden. Filmad 1968 med 16 mm kamera. Bara att baxa på de grejerna, och det var ändå bara den tionde bestigningen av The Nose Route. Kommer inte ihåg vilka som ingick i 4-mannareplaget förutom Glenn Denny och Doug Robinson (den senare var den som skrev den legendariska artikeln om 'Clean climbing' i Chouinards katalog 1972, den artikel som innebar det definitiva genombrottet för kilsäkrad klättring - i motsats till att slå bult (a.k.a. 'pitonger')).
Efter filmningen låg all film oklippt i 10 år, de saknade finansiär för projektet, och det var alltså först 1978 som de hade råd att producera filmen.

Kanonrulle, fast rätt skum. Eller snarare flummig. Där finns en scen där de ska bivackera på El Cap Towers och en av klättrarna står upp och försöker hoppa ner i sin sovsäck. En annan av klättrarna ser att han inte är säkrad, säger "Hey, man, you're unclipped". Han slutar hoppa, säger lugnt, "Yeah", klipper in sig och fortsätter hoppa.
I en annan scen svamlar någon om att "I dreamt I was jumaring with a giant watermelon hanging from my waist".

Med andra ord, försök få tag på den och - ja - det går att se den utan att röka på först.
Jag har den på VHS i NTSC-version. Vet inte om den givits ut i PAL eller på DVD, men det borde väl gå att googla fram.
 
När vi pratar om gamla klätterfilmer kommer jag att tänka på ytterligare en pärla: Bob Godfreys "Free Climb: The Northwest Face of Half Dome" från 1978.
Filmen visar Jim Ericksons och Art Higbees första fria bestigning av Half Domes nordvästvägg (vilket man kanske kan gissa sig till av titeln :)).
Även det en 16 mm film som jag inte lyckats hitta som VHS eller DVD.
Lite mer info finns på: http://www.angoleiro.com/penn.cgi?i=2013

Tillägg:
Bob Godfrey är även en av männen bakom en bok som jag vill puffa lite för, "Climb!", som är en bok om Coloradoklättringens historia:
http://www.amazon.com/Climb-History-Rock-Climbing-Colorado/dp/0898868769 Den är en helt fantastisk samling av bilder (svart-vita) från sena 1800-talet fram till och med det sena 1970-talet. Bra text också.
[Ändrat av pecall 2007-05-22 kl 15:25]
 
Det låter som rätt film. Kanske post-78 är lite sent, men för all del, även -78 är ju numera jättelänge sen. Jag såg den nog före -80 i alla fall.

Jag tror det blir bäst att skaffa bägge, om inte annat för att kolla om det är rätt film. Att The King Swing var med, minns jag, samt att det var på El Capitan. Jag tror nog jag känner igen nån av gubbarna* när jag ser dem. Vissa scener har etsats in i näthinnan.

Otroligt att den filmades 1968!

Beträffande din otvivelaktiga expertis säger jag bara: hellre seriöst nördig än nördigt seriös.

*tror de skulle kunna ha haft nån biroll som bovar i Alias Smith and Jones, typ.


ED: nu ligger jag ett inlägg efter här ser jag...
[Ändrat av Mezzner 2007-05-22 kl 15:10]
 
Mezzner; sa:
Såg en El Cap-film, och minns kanske särskilt pendelteknikerna. Möjligen var det den nämnda filmen, men jag minns inte röda luvan (som dock tydligen trillar av, och rimligen inte återkommer därefter), och dessutom minns jag inte att det var soloklättring. Har dessutom ett minne av att klättraren/klättrarna var lite långhårigare. Har på senare år ibland funderat över den filmen jag minns om än vagt...
Ha! Film och rimlighet, finns någon koppling? Klättraren tar ett fall (frivilligt) vid aid av ett tak, tappar såväl mössa som medvetande. Medvetandet återkommer snabbt men inte mössan. Den behövdes dock senare i filmen (till grodan). Alltså fejkar de till det och placerar en ny mössa som klättraren kan plocka upp. Det finns en film om hur Solo gjordes också nämligen. Filmen är filmad på flera ställen, vill minnas att snön på slutet var i alperna med det kan vara fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
fredkil Ny Klätterfilm klar Klättring allmänt 5

Liknande trådar