Vilken kabelbindning?

Såvitt jag förstått är en bra kabelbindning det enda rätta om man ska gå på långtur.

Men vilken bindning ska man då välja?

Riva 1(det är väl den ett liggande spänne jämsides med sulan?) verkar bra men tillverkas väl inte längre?

Nån som har bra koll?

/Per

Jag har den gamla Rottefella 412, vilken fungerar mycket bra både vid turåknig och telemark. På långturer används också Rottefellas Super Telemark bygelbindning med kabel => om den ena går sönder, är den andra kvar.

Vad för kabel?

Jag frågade en försäljare här på Sporthuset i Umeå om man kunde använda kabel på Rottefella Super Telemark
men enligt honom går det ej,..suck.

Vad för kabel ska man ha då?

/Per

Billigt och bra

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter, men om du bara behöver en kabelbindning för att sätta på turskidorna (ingen telisåkning) så skulle jag gå och köpa mig ett par gamla träskidor på nån loppis. Bättre kvalitet för lite pengar (20 kr) är svårt att få, och de brukar vara väldigt flexibla att ställa in.

Köper du flera par så kan du nog pruta och då har du ju ett outtömligt förråd av reservdelar också.

/Ulf

Prylmarknaden

Det kanske går att annonsera på Utsidans prylmarknad. Eventuellt har jag några par liggande och massor av kablar i olika längder. Maila mig om det är intressant! Jag pysslar med bytesmarknad och sålde nyss tre par skidor med sådana bindningar för 50 kr/paret.

Hälsningar

Camilla

Jovisst, sånna gamla bindningar har jag redan sittandes på gamla trälaggar..men nu är det så att jag ska ut på en två månader lång tur (150 mil) och vill inte ha nåt gammalt rappel.

/Per

volié

Voilé threepincabel finns det väl en bindning som heter, eller något liknande. Någon på utsidan tipsade om den till telis vet jag, orkar inte leta rätt på tråden nu dock...seg uppkoppling....

Skinnarmo har haft någon bindning med kombination av bygel och vajer vet jag....tror jag....Tror att man kan skymta den i utemagasinet i nummret om olyckan i glaciärsprickan men är ej säker. Harinte tillgång till nummret nu...

Kanske lite tips på vägen... Kolla med Utebutiken, de säljer voilé har jag för mig.

Rapportera gärna vad du bestämde dig för...

/Andreas
[Ändrat av ala 2002-01-09 kl 21:08]

Rottefella Super Telemark med kabel

Ibland är det bra med både hängslen och livrem. Jag har ett par gamla Rottefella Super Telemark med kabel. När jag var på tur i Jotunheimen för flera år sedan, stötte jag på en holländare mitt på fjället. Det var blåsigt och dåligt sikt, och oturligt nog hade "läppen" på hans ena pjäxa gått sönder. Han kunde inte använda skidorna (han hade Rottefella utan kabel). Vi bytte skidor och slog följe till närmaste fjällstation.

Råttfälla + kabel är en bra kombination. Då kan man ha kabeln löst spänd när man går på tur, så att foten kan röra sig fritt.

Det är flera år sedan jag såg den här bindningen i affärerna, så jag gjorde en sökning på webben. Det finns tydligen en del utländska affärer som säljer den, bl.a. http://www.akers-ski.com/

Anders M

Rottefella super telemark + kabel?

Jag har en Rottefella super telemark och skulle gärna vilja ha kabel i backup. Någon som vet var man kan få tag på en kabel? Borde det inte gå att använda vilken kabel som helst?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
mindful Kabelbindning Turskidåkning 3
graylingman EFTERLYSNING - Kabel till kabelbindning Turskidåkning 6
hannulan Inställning av kabelbindning Turskidåkning 4
Razzle-Dazzle Lundhags scout + kabelbindning=? Turskidåkning 1
Erik F Kabelbindning till Jörnkänga Turskidåkning 5
hartin kabelbindning till rockport zenobia Turskidåkning 0
Luffarn Bra kabelbindning? Turskidåkning 0
adolf Kabelbindning till Jörnkänga storlek 48? Turskidåkning 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg