Vilken huvudbonad är att föredra...

Hejsan jag hade en liten förundring som jag behöver lite professionell hjälp med.

Nu är det så att jag är begåvad med vattenskalle(huvud strl:63) vilket medför en otrolig viktökning på de plagg jag har på huvudet, jämfört med normala människors hattar.
Detta medför att jag alltid kommer efter när jag vandrar med dessa "normala" människor.

Till en början visste jag i problemet låg, jag tränade och tränade men kom ändå sist.
Då kom jag på att jämföra min packning och utrustning med mina kamrater och fann då att vi bar exakt lika mycket, förutom att min mössa vägde betydligt mer än de andras.

Så nu undrar jag vilken mössa som är bäst för mig. Den måste juh vara ultralätt men ändå värma som en rysk pälsmössa. Gärna vattenavstötande men ändå med aktivt andande. Den bör även vara snygg och tuff(gärna med fjäder i brättet eller ngt liknande)med en flashig text i nacken som mina kamrater kan läsa när jag går om dom.

Tacksam för svar.
 
Vattenskalle

lassebubben; sa:
Så nu undrar jag vilken mössa som är bäst för mig. Den måste juh vara ultralätt men ändå värma som en rysk pälsmössa. Gärna vattenavstötande men ändå med aktivt andande. Den bör även vara snygg och tuff(gärna med fjäder i brättet eller ngt liknande)med en flashig text i nacken som mina kamrater kan läsa när jag går om dom.

Tacksam för svar.

Jag har också stor skalle (61) och förstår ditt problem. Tyvär finns inte den mössa du
efterfrågar, eftersom:

1. Har du haft en riktig skinnmössa på dig vet du att den är nästan det varmaste som finns. Skinnmössor finns i alla storlekar, har själv en 65:a som jag lätt får in en yllemössa o lite till under. Köpte den i Longyearbyen. Varm? Som fan! Lätt? Nej! Men vindtät och snygg!

2. "Aktivt" andande? Det skulle kräva någon form av batterier eller liknande. :)

Jag har en Klättermusenmössa som passar ganska bra på din beskrivning. Enda felet är att den är jätteful och jättedyr. Ganska svettig på sommaren. Vet inte om jag har största storleken, men klättermusen kanske syr större?

Annars borde en vanlig yllemössa vara perfekt. Värmer i vått tillstånd, lätt, tar liten plats. Om du hittar en tätvävd, lagom tjock i stor storlek, med andra ord ett femårsprojekt eller sticka själv.
 
Rakning och ...

Har också en stor skalle, 61, och redan jag har upplever samma problem som du. Som vanligt förekommer det diskriminering inom klädbranchen. Föreslår att du anmäler detta till vederbörlig ombudsman/kvinna.

I andra hand bör du fundera om du inte kan minska dina mått. Tex raka dig eller testa skalpering, några indianer bör det ju finnas kvar som behärskar den konsten. Om vi dessutom förutsätter att du inte har större hjärna än oss andra så måste det ju dessutom finnas ett stort överskott av ben utanför hjärnan som du kan be din husläkare operera bort. Borra inte själv bara.
 
Kanske en bit stärkt välimpregnerad microfleece med Gore-tex membran kan vara något, format som en dumstrut med stjärna i toppen?;-)
 
63? Stackare... har 60 själv, och det är inte alltid lätt när jag ska införskaffa huvudbonader...

Polar Buff? Något för dig? Skall inte väga så mkt, skall "andas"... om den är varm vet jag inte...

/D
 
Flera

Jag drar också strl XL på hattar men egentligen är detta inget större problem, stora hattar finns ju...

Par example, M59 päls, Lowe Alpine hat, Klättermusen mm mfl.

Dock finns inte en hatt som har alla de egenskaper du letar efter. Själv kör jag alltid med: keps typ baseball mot sol och mygg, en st ullfrotte balaclava som halsduk/huvudskydd i kyligare väder, kan bäras under kepsen om kylan slår till mitt i sommaren. På vintern kompletterar jag med en Lowe Alpine hat i största strl, för kalla raster bär jag balaclava med lowen över. Annars bär jag kepsen när jag åker skidor, den har öronlappar som kan fällas ned mot vinden.

mvh,

J
 
Re: Flera

joru; sa:
Annars bär jag kepsen när jag åker skidor, den har öronlappar som kan fällas ned mot vinden.

Om vinden vänder då? måste man justera öronlapparna då? Blir inte lapparna förbannade föresten, måste ju vara ett jäkla slavarbete.
 
Basker

Jag kan rekommendera en äkta militärbasker, de finns i stora storlekar, de är varma men andas (ull), de sitter kvar på huvudet även när det blåser hårt. Om de är tuffa får du själv avgöra (jag tycker det .. kolla min profil ...) Kolla in http://www.mil-con.se/, tror att de som finns där är stora. Lycka till ! /Gunnar
 
Inte fullt så enkelt!

Baskern kommer ju inte från militärerna utan från det blåsiga, bergiga Baskien, den skall vara ylle och ofodrad men stor så att den kan dras ner över öronen, som då vrängs. Att dra ner den över ögonen rekommenderas endast för vissa... Att den kan formas som skärm eller asymetriskt i vinden är överkursen.
Om balclavan skall vara i plast, nomex eller ylle diskuteras, i storlek 63 och större kan den dock övervägas utbytas mot plastkasse. Min egen balclava är i ylle/fleece och har sin goda insida.. kragfunktionen är bra.
Vid busväder så behöver du en stor våtvärmande pälsmössa, pröva om kanin eller isbjörn värmer bäst på dig, passa dig bla för klorna. Militärvintermössor blir våta, tunga och fryser ihop. Päls är bäst, speciell varm dylik...
Eftersom tre mössor väger mer än en så förslår jag att du kopplar upp dig i framförvarande vandrare medlest lavinlinan så att du inte blir ensam på din tur.
Eftersom du nämde vattenskalle behöver du ju i alla fall inte bära dricksvattnet.
Har du prövat gå i ryska fjäderstövlar, för att hinna med, för spetznas?.

Go tur

Johan K
 
Basker funkar inte eftersom en reglerna för hur en basker skall stukas och sitta snyggt på huvet medför att den mister alla värmande eller skyddande funktioner. Du kan lika gärna ha en tanthatt med plastfrukter.

Jag förespråkar rånarluva, eller balaclava som det ju verkar heter på svenska. Den kan ju dessutom rullas upp till en "olles brorsa" när man inte vill se rånig ut.

En annan guldhuvudbonad är försvarets bassäkmössa, med nedfällbara öronlappar och ett nackband som gör att den sitter fint. Den har inte heller onödigt brett brätte, vilket många andra liknande hattar har. XL skulle kunna passa.
 
Nordesjo; sa:
Basker funkar inte eftersom en reglerna för hur en basker skall stukas och sitta snyggt på huvet medför att den mister alla värmande eller skyddande funktioner. Du kan lika gärna ha en tanthatt med plastfrukter. ...........

Jag håller inte med till 100% där, baskern stukad på rätt sätt (som jag har ..) ger bra skydd och är framför allt varm, men jag fryser inte om öronen så mycket förstås, och jag är "lite" tunnhårig att betänka, på vinterna så rekommenderar jag "olles"-rånar-luva jag med ! Den passar ju på många huvud-storlekar också ! /Gunnar
 
Basker modeller

Det är klart att en friluftsbasker inte är samma sak som en uniformsbasker! Den senare döljer ju på sin höjd en oläkt fontanell! En riktig basker är av LP-smugglar (Gamla fossila vinylskivor barn.) storlek vad avser själva ylletyget. Den skall kunna dras ner i nacken, över öronen och i pannan samtidigt. Alla bra och riktiga baskrar från baskien kan det.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar