Jag rekomenderar absolut wiregrind på karbiner åtminstånde på repkarbinen, därför att:
-De är lätta.
-Mindre risk att grinden öppnas av vibrationer eller s.k. wiplash vid fall.
-Grinden är sin egen fjäder, risken att nåt pajar är minimal.
-De kräver mindre underhåll
-Grinden påverkas inte lika mycket av is och snö eller lera och annat som gärna fastnar i karbiner.
Kan tyvärr inte komma på några stora nackdelar med wire annat än att en del personer tycker det är svårare att klippa repet i dem, vilket jag tor att man ska klättra extremt krävande sportleder för att märka av. Det är ju å andra sidan jobbigt att klippa repet i en karbin där fjädermekanismen kärvar för att det fastnat skit i den vilket man slipper med wire.
Jag läste även någonstans att själva grinden på wirekarbinder skulle vara starkare än vanliga eftetrsom de är gjord av fjäderstål. Jag påstår dock inte att det är sant även om jag tror på det.
Och vad köpa?
Om inte priset spelar nån roll så säger jag Wild Country Helium, lätta, mycket starka och allmänt mycket bra design men dyra. Annars är Climbing Technology Leo och Black Diamond Clipwire oerhört prisvärda.
Korta slingor är helt värdelöst och som att be om repdrag om det inte är raka bultade leder. Minst 16, gärna 18 cm. På många tradturer är det grymt att ha ett par 30 och 60 cm slingor.