GPS ombord
Hej,
Själv kör jag en billig Garmin GPS 12 ombord och är nöjd med den. Kan inte se kartan direkt på navigatorn men gott och väl rutt och position.
Har kompletterat med en kabel för inkoppling till dator och mha programmet OziExploter kan jag se min position och fart etc på datorskärmen. Denna kabel är kombinerad med kabel för 12V cigg tändaruttag så jag kan köra på båtens batteri, annars måste man bunkra småbatterier.
Skulle jag köpa GPS nu så skulle jag nog satsa på en som det går att koppla extern antenn till, men man klarar sig bra utan, oftast även under däck.
Vid vanlig familjesegling i skärgården har jag bara med själva GPS apparaten och knäpper oftast inte ens på den. Vid havssegling (gör sånt ibland) har jag med hela setet med portabel dator och har bara papperskorten som reserv. Loggar positionen på papper varje halvtimme bara för att ha en utgångspunkt att räkna från om allt skulle slockna.
För mig känns dom mest avancerade utrustningarna (typ DGPS) som overkill, +- 25-30 meter är försumbara avstånd i dom sammanhangen och det är vad jag får med vanlig GPS.
Även om du inte räknar med att koppla din GPS till en dator så rekommenderar jag att ta höjd för det när du köper, det är både bekvämt och kul att planera sin rutt hemma genom att bara "klicka" in waypoints i sjökortet och sedan ladda ner dom i sin GPS.