• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

VILKEN DYKDATOR GÄLLER?

Jag har precis inhandlat dygutr. Men jag tycker att jag borde ha en dykdator,
Fråga 1: "Behöver" man det? Jag vet att jag inte MÅSTE ha en men....
Fråga 2: Om jag nu skall köpa en, vilken skall jag ha?
Jag är lite sugen på Suuntos "klockliknande" dykdatorer. Eller skall man ha en så´n där jättestor grej?

Tacksam för svar.

En fråga till: Hur varmt måste det vara i vattnet för att jag skall kunna kasta mig i, med min Semidry 7mm våtdräkt? Längtar efter att få testa prylarna.....

Johan

Dykdator

Själv köpte jag en Suunto Vyper efter att jag läst i en dyktidning som testade olika modeller, att den var bäst, prisvärd trots att den kostar en del och den fick inga minus i testet. Jag visste egentligen ingenting om dykdatorer innan, hade bara använt tabellen tidigare. Men jag kan inte säga annat än att jag helnöjd med att använda dykdator och modellen jag valde är alldeles förträfflig. Det går lätt att sätta på den själv utanpå torrdräkten, förhållandevis liten om man jämför med t. ex Aladdins modeller. Lättavläst display, med torrhandskar är det lätt trycka på knapparna. Programmet i den bläddrar du bland olika menyer precis som en mobiltelefon. En mängd funktioner finns i den bl.a kan man simulera sitt dyk innan och se hur långa dyktider man har på ett visst djup, ställa in din dagsform osv.
Sedan jag köpte min dator har ett antal Suunto-modeller kommit till som säkert är lika bra eller bättre. En sak jag upplever är att den har kortare dyktider på vissa djup om man jämför med PADIS tabell, om man jämför rakt av vill säga. Men det blir ju längre dyktider eftersom datorn räknar om när du dyker grundare eller djupare.
Lycka till med ditt köp// Andreas

Våtdräkten....

Förresten jag glömde våtdräkten. Jag hoppas att det är en semi-dry, vilket det nog eftersom det är 7mm.
Jag dök en 8-gradigt vatten i 50 min och då var jag rätt kall när jag kom upp, men skakade ej. Vet ej om jag är frusen av mig men kallare än så skulle jag inte använda semi-dry.
Sen när du insett hur skönt det är med torrdräkt tar du aldrig på dig våtdräkt igen, förutom utomlands kanske då....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg