Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden?

Hej
Är det någon som vet vilken klättervägg som är högst i Sverige/Norden inomhus?
Vilken är högst utomhus? Då menar jag en vägg som är byggd med grepp (inte en naturlig klippvägg eller liknande)? Jag är inte så van vid klättring så jag vet inte riktigt vilken terminologi som gäller inom sporten. Men jag hoppas ändå nån har svar på mina frågor =)

mvh/Annika
 
En grundläggande regel brukar vara att konstgjorda klippor med fastskruvade grepp finns inomhus och riktiga klippor finns utomhus. :)

Högst inne i Norden är i alla fall Salveo i Sundbyberg. Ute borde vara någon multi pitch-klippa i Norge. Eller?
 
den högsta klippan i norden bör vara Trollväggen i norge.. som väl ligger någonstans kring den magiska kilometergränsen
 
JagTror att Troll ryggen som ligger vänster om Troll Väggen är Nordens längsta led/vagg.


Saxat fran: http://www.fjellside.com/trollryggen.htm

Klatreruta Trollryggen ble første gang besteget i 1958 av Arne Randers Heen (53) og Ralph Høibakk (21). Trollryggen opp fra Romsdalen hadde vært det store uløste problemet i norsk klatresport. Flere hadde prøvd i årene før, inklusiv Heen, og dette var hans 6. forsøk. Minimalt utrustet med tau, 10 boltar, 6 karabiner og hver sin boltehammer klatret de ruten på 2 dager.Underveis passerer de flere vanskelige passasjer. Dette var den første klatreruten i Norge med overnatting i fjellveggen. 10 år senere klatret de en jubileumstur som de gjorde unna på utrulige 10,5 timer. Denne gang med rikeligere og mer moderne utstyr. Trollryggen er fremdeles den lengste klatreruten i Europa.
 
Jag tror vi redan nått fram till nån sanning; högsta inomhusklättervägg lär vara Salveo i Sumpan; möjligen finns det en högre led eller vägg som är konstgjord med klättergrepp, utomhus, men jag är lite oklar om den saken (kan vara nåt nånstans i nordvästra storstockholm...).


Högsta konstgjorda vägg i Europa, skulle kunna vara den där dammen i Schweiz, men jag minns inte höjden?

Beträffande längsta naturliga led utomhus så ligger nog Trollryggen bra till, i den mån man ska skilja den från Trollväggen.

Kanske finns det nåt som är högre (Kjerag?), eller längre, men det är ju alltid lite svårt att säga vad som är klättermeter när man pratar fjällklättring.
 
Trollryggen är lång, men jag undrar om inte Peuterey Integrale är längre. Möjligen är också Eigers nordvägg längre. Skulle nästan tro det, väggen är 1800 meter hög och leden slingrar rätt ordentligt, så den är nog säkert 2,5 km lång.
 
Trollryggen är lång, men jag undrar om inte Peuterey Integrale är längre. Möjligen är också Eigers nordvägg längre. Skulle nästan tro det, väggen är 1800 meter hög och leden slingrar rätt ordentligt, så den är nog säkert 2,5 km lång.

...fast apropå definitioner så tänjer vi nog en smula på begreppet "Sverige/Norden" nu ;)
 
Jag har för mig att vi gjorde ca 46 replängder pa trollryggen. By far längst i Scandinavien. Sedan är Peuterey Integrale längre men det ar inte scandinavien.
 
För att svara på ursprungsdrågan (som ju handlade om artificiella väggar, utomhs och inomhus) så tror jag att fasaden på mornington hotel i bromma ligger bra till som högsta utevägg. Jag tror den är 18 meter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
ninapenda högst i sverige då? Klättring allmänt 12

Liknande trådar