Tja, som världen ser ut idag, efter den senaste korallblekningsfasen, så blir väl kombinationen varmt vatten/fantomdykning inte så enkel att uppnå. Sedan korallblekningen nådde sin topp för några år sedan har jag dykt på St Lucia, Kuba, Bali och i Thailand, och överallt är bilden likartad: hårdkorallerna är mycket långt ifrån sin forna glans. Bali var ok, på övriga ställen var det mjukkorallerna som stod för färgerna. Tyvärr gäller inga gamla sanningar om var man hittar den bästa dykningen efter det som skett. Men det finns ju ställen som drabbats mindre än andra, påminner mig en karta i Forskning och Framsteg för en tid sedan som visade graden av skador i olika områden, använd något sådant som underlag.
Du kan ju också fokusera på djurlivet, och ge dig iväg någonstans där du maximerar chansen till spektakulära möten med hajar, valhajar, mantor mm. Fast du kanske du till slut hamnar i Narvik i november...
Om du spolar kravet på varmt vatten, poppar det ju dessutom upp ett antal andra alternativ vid sidan om späckhuggare i Narvik. Dykningen i ravinerna vid Tingvellir på Island är bland det mest spektakulära jag varit med om, speciellt första gången jag var där. Dykning vid isberg, och med sälar och valar på Grönland eller vid Antarktis går inte heller av för hackor. Åker du dit istället för till några blekta rev på Maldiverna så lär nog minnena finnas kvar ännu längre.
Odd