apersson850; sa:
När det gäller latitud och longitud förekommer ju tre olika format:
hddd,ddddd
hddd mm,mmm
hddd mm ss,s
Alltså decimala grader eller grader, minuter och decimala minuter eller slutligen grader, minuter och sekunder med en decimal.
Där finns väl problemet främst när man skriver siffrorna? Jag menar, om man ringer så säger man väl "Nord dd grader mm,mm minuter" eller "Nord dd,dddd grader"? Och då råder det väl inget tvivel?
Hej
Sjöräddningscentralens chef svarade på frågan om marin position: grader minuter och en decimal. De blir bara irriterade omm mna rabblar fyra decimaler. Så i de GPS mottagare där man kan ställa in dubbla positionsangivelser i olika datum och koordinatsystem ( tex Mag sportrak och meridian) blir det:Sjö: WGS 84 lat long decimal Land: datum: RT90 koordinatassystem: Swedish Grid.
Men en del nyare gröna kartblad har ju WGS84 som datum??? Usch, det vore mycket enklare om man kunde använda WGS84 och UTM som används internationellt.
Som en illustration till hur krångligt det är i Sverige ringde jag till Räddningsverket i Karlstad där infoansvarige inte visste utan hänvisade till SOS alarm
för landinfon. Sjöräddningssällskapet visste inte om man skulle använda sekunder eller minutdecimaler utan hänvisade till Sjöräddningscentralen som svarade enl ovan.
Militären använder UTM så vitt jag vet.
Som en liten info: Topokartorna över franska alperna är i skala 1:25000 , datum WGS 84 med rutnät UTM angivet (De har därmed övergivit sitt egna väl förankrade datumsystem. Även lilla pluttbelgien där jag själv bor och där dom inte kan komma överens om något har WGS 84 och UTM på sina nyare topokartor).
När det egensinniga Frankriket kan använda internationell norm borde det normalt så normuppfyllande Sverige också kunna göra det.
Problemet ligger nog delvis i att de olika verksamheterna inkl. lantmäteriet är underfinansierade i denna tid av snabb teknikutveckling. Nationalekonomiskt är självfinansiering kanske inte bästa modellen.
Det är också för j-t att den som undrar behöver söka så intensivt för att ta reda på hur en GPS ska ställas in för optimal nytta i en nödsituation.
Hejonas