Jag funderar på att köpa min första "riktiga" gps, men det här med kartor verkar enormt krångligt jämfört med att köra google maps på telefonen. Om jag titta på t.ex. Garmins hemsida verkar det som det är Topokartorna man ska ha, men om jag skulle köpa kartor till de turer jag vill göra nästa år skulle detta gå på minst sex-sju tusen kronor, vilket är mer än flygbiljetterna för samtliga resor kommer gå på!
Har jag verkligen fattat det rätt, att bra kartor till gpser kostar så mycket? Är det i så fall bättre att köpa en väldigt billig gps utan kartor och bara köra med papperskartan jag ändå kommer ha med mig? Finns det fria eller billliga kartor som är bra nog att använda för att följa vandringsleder i Europa?
Har jag verkligen fattat det rätt, att bra kartor till gpser kostar så mycket? Är det i så fall bättre att köpa en väldigt billig gps utan kartor och bara köra med papperskartan jag ändå kommer ha med mig? Finns det fria eller billliga kartor som är bra nog att använda för att följa vandringsleder i Europa?