• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vilka fem?

Vilka fem frilufts- och/eller äventyrsgrejer alt. platser skulle du vilja göra/besöka innan du dör?

Det är otroligt svårt, för det finns så mycket jag skulle vilja göra, så många platser jag skulle vilja besöka, men här kommer min lista. Förhoppningsvis fyller ni övriga på med så spännande saker att jag måste ta och revidera mina fem punkter :)

1. Klättra ett +8000-berg
2. Åka transibiriska järnvägen, Moskva-Vladivostok
3. Besöka Antarktis
4. Leva ett tag med någon ursprungsbefolkning, t.ex. något samojedfolk i Sibirien eller inuiter
5. Gå på drömvandring med aboriginer i Australien

Alla är genomförbara, men i huvudsak är 1-3 realistiska, då de går att genomföra bara man hostar upp tillräckligt med pengar. 4-5 är beroende av andras välvilja.

Mvh /Joel
 
Jag har en del djur som jag vill se i det vilda innan jag dör.

Jag har vargen , lon och myskoxen kvar här hemma vid så att säga.

Jag har även också haft tanken på att det skulle vara coolt att leva med någon urbefolkning,
men det blir ju då mer som ett slags zoo fast med människor. Så det funkar inte för mig.
 
1. Uttagningsprov till SAS.

2. Klättra El capitan.

3. Fiska i Sibirien.

4. Leva ett år i vildmarken utan kontakt med yttervärlden.

5. Ha sex i en park.
 
*Bestiga en 8000+ topp.

*Genomkorsa en större "djungel" (ev. motoriserat av något slag).

*Paddla Bottenviken runt,Sthlm-Haparanda-Åbo-Sthlm.

*Få en 1000-pundare (Fiskens vikt,inget annat).

*Jorden runt på mc.


peter
 
Senast ändrad:
1. Bestiga några eller alla fjorton +8000 berg
2. Klätrra på Baffin Island
3. Segla till Påskön
4. Vandra ioch bestiga berg på Kamtjatka
5. Åka till månen, ev. till mars och då klättra Olympus Mons :)
 
Paddla blåvita bandet med hustrun.

Cykla genom Ryssland till Stilla havet

Paddla bland valar t ex Sea of Cortez

Skidtur från A till B med hunden t ex Grövelsjön - Storulvån kanske blri av i vinter.

Långfärdsskridsko hela Vättern på lördan och Örebro Stockholm på söndan.

Berg är trevligt men jag föredrar berg med luft framför berg med brist på luft....

Thure
 
Jag bortser från sånt som att klättra 8000m berg och åka till månen, det är sånt jag inte har fysisk och/eller ekonomisk förutsättning för. Utan inbördes ordning:

* Segla till Azorerna

* Besöka Antarktis

* Besöka Spetsbergen/Svalbard

* Ha vandrat överallt i den svenska fjällvärlden

* Besöka en riktig djungel. Helst en som inte är så varm och utan en massa äckliga kryp (finns inte va?).

Sedan finns det andra saker jag också skulle vilja veta/göra/kunna, som inte har med friluftsliv att göra.

/Ulf
 
1. På cykel runt Island.
2. Vandring i de Svenska fjällen med toppbestigningar.
3. Vandring eller cykling i Norge med toppbestigningar.
4. Leva primitivt ihop med någon ursprungsbefolkning under en tid.
5. Träffa en kvinna - som rubbar min existens:)
 
Hm

Tja, ett par tre stycken av de utmaningar som tidigare nämnts har jag ju redan klarat av, så här kommer mina beskedliga vardagsutelivsdrömmar, utan inbördes ordning:

-Ge mig ut på en ensamvandring i den svenska fjällvärlden.
-Vandra pilgrimsleden till Santiago de Compostela
-Gå på hyttetur i de norska fjällen med hela familjen
-Lära mig paddla kajak
-Vandringssemestra på Irland

Och det härliga är att det känns helt genomförbart! Sen får jag väl skaffa nya målsättningar näär jag blivit blasé.