Vilka blöta kängor ska väljas?

FÖR ALLAS SÄKERT HUNDRADE GÅNG SÅ KOMMER DEN ALDRIG DÖENDE FRÅGAN!
Vilka kängor ska jag köpa?

Det som skiljer min fråga från andras är att jag inte efterfrågar komfort utan torktid... Det står mellan ett par meindl island pro som antagligen har lång torktid och ett par lundhags som torkar på en betydligt kortare tid!
Och med blöt menar jag att man trampat ner i en bäck eller pöl och vattnet runnit över kanten och kängorna är dyngsura!

Hur är meindl efter en sådan händelse och efter att ha stått i tältet hela natten, tora, fuktiga eller dyngsura?
 
Båda kommer att vara dyngsura efter en natt i tält! Det går förövrigt utmärkt att gå i blöta (åtminstonde fuktiga) kängor, om det inte är kallt (0 eller kallare). Men visst torkar ofodrade betydligt fortare, man pressar också ut vattnet från dem när man vandrar . De som torkar ALLRA snabbast är ju dock ett par gummistövlar!
 
jonsa; sa:
Och med blöt menar jag att man trampat ner i en bäck eller pöl och vattnet runnit över kanten och kängorna är dyngsura!

Hur är meindl efter en sådan händelse och efter att ha stått i tältet hela natten, tora, fuktiga eller dyngsura?

Jag har själv Meindel Army Pro vilka är högre i skaftet än Island.. Detta har dock ingen betydelse då dom väl är genomblöta, vill dock tillägga att det är inte så lätt att få dojerna genomsura för att man trampar ner sig i en bäck eller dylikt, har aldrig hänt mig.. Står du kvar i bäcken och verkligen koncentrerar dig på att dom skall bli blöta så är dom fuktiga efter en natt i tältet, dock så är väl tanken att du under marsch skall gå dom torra..

Det jag tycker är problemet med fodrade kängor är att man blir så satans varm och det i sin tur innebär att man alltid e småfuktig om tassarna.

Det som för mig avgorde valet av Meindel är komforten och stabiliteten i kängan vilken jag tycker är svår att slå. Jag har haft Lundhag och liknande kängor som aldrig kommer i närheten av Meindel när det gäller stabilitet och komfort.
 
FJS90/91; sa:
Jag har själv Meindel Army Pro vilka är högre i skaftet än Island.. Detta har dock ingen betydelse då dom väl är genomblöta, vill dock tillägga att det är inte så lätt att få dojerna genomsura för att man trampar ner sig i en bäck eller dylikt, har aldrig hänt mig.. Står du kvar i bäcken och verkligen koncentrerar dig på att dom skall bli blöta så är dom fuktiga efter en natt i tältet, dock så är väl tanken att du under marsch skall gå dom torra..

Det underlättar mycket om man inte har byxbenen nerstoppade i kängorna (å andra sidan kommer byxbenen bli blöta). Annars har jag blivit genomsur i Lundhags genom att vandra genom ett daggvått rågfält och på motsvarande sätt blivit genomsur i ett par Meindel (det tog 3 dagar att torka dem!) när jag plockade hallon och riset var blött! Byxbenen kan alltså dra ner vatten i kängorna.
[Ändrat av KLAGER 2002-05-29 kl 10:06]
 
KLAGER; sa:
Det underlättar mycket om man inte har byxbenen nerstoppade i kängorna (å andra sidan kommer byxbenen bli blöta). Annars har jag blivit genomsur i Lundhags genom att vandra genom ett daggvått rågfält och på motsvarande sätt blivit genomsur (det tog 3 dagar att torka dem!) i ett par Meindel när jag plockade hallon och riset var blött! Byxbenen kan alltså dra ner vatten i kängorna.

Det har du rätt i.. Jag tänkte inte på detta, har aldrig stoppat ner mina byxor i något annat än mina vadare. : )

(trodde bara det var Tintin som stoppade ner brallorna i dojorna)
 
Förvånad

Jag har ett par Lundhags som hängt med några år nu. Jag brukar bli förvånad över hur torra fötterna ändå är efter en dag på vandring och med lite vad och annat. Rinner det in vatten är min erfarenhet att det är obehagligt de första minuterna tills foten värmt upp vattnet, men att det därefter inte är obehagligt och att vattnet som trängt in på något sätt försvinner efter någon timme eller så. Jag antar att det lilla som rinner in (kan inte vara mer än någon halv deciliter med tanke på att foten och en strumpa ju redan finns i kängan) pressas ut av rörelsen.

Med tanke på att fötterna ju producerar lite vatten av sig själva, de små rackarna, så tycker jag der brukar vara ungefär lika blött i mina lundhags på kvällen oavsett om det runnti in vatten eller ej. Inte torkar de under natten i tältet heller, men så skulle de ju ändå bli fuktiga efter någon halvtimme dagen därpå så det spelar ingen roll.

Kalle
 
Det är ju så att det är fodret som tar längst tid på sig att torka. Ett par ofodrade kängor har ju inget foder kanske någon tycker, men visst har de det: Strumpor och sockor. Det fiffiga med en ofodrat känga är alltså att man kan TA UR fodret och torka det, man kan t.o.m. BYTA foder (sockor). Sockorna torkar betydligt fortare om de t.ex. ligger på axlarna än om de sitter på fötterna.

Med ett par fodrade kängor sitter fodret alltid i kängan och det kan vara svårt att få det torrt snabbt.
 
Ja det är ju det som jag tänker på! Vad ska jag välja? Fan vad svårt sådant här är ibland!

Komfort eller torra fötter (fast där kan det vara komfort med)

HJÄLP
 
Tips!

Gör som norrmännen, skaffa ett par schyssta damasker! Så garanteras att hela bäcken inte kommer in i dojorna när man råkar plumsa i.
Men som någon föregående talare nämnt, kan man ställa sig i bäcken och vänta på vattnet även med damasker. De minskar iaf risken för obehagliga dopp en del del.

kjamkjam! /kimman
 
Val av kängor...

Själv har jag beställt ett par Jörnkängor (likn. Lundhags). En av anledningarna var just torktiden av mina gamla Meindel. De är dessutom på tok för låga för att vara praktiska i fjällen. Att hela tiden vara försiktig när man korsar en jåkk för att förhindra att fodert blir blöt är inget vidare... och det där med Goretex det är bara ännu en sak som kan gå sönder under turen och tro inte att de "andas" sanrare sänger in!

Blöt om fötterna blir man antingen utifrån och eller innifrån. Ett alternativ om man ogillar våta sockor kan ju vara att använda neoprensockor mot huden och därefter ett par raggsockar. Kan dessutom förhindrar skoskav då de inte "glider" och skapar veck som strumpor kan göra.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
avslutat080903 Vilka växter är dessa? Fjällvandring 8
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
Vilka vantar på sommarfjället? Fjällvandring 16
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
2004-06-16 Blöta tält Fjällvandring 18
Havrepanna Aktuell blöta i Sarek? Fjällvandring 2
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13

Liknande trådar