Vildmarksugn ???

• Trådstartare robert_alander@hotmail.com (Robert)
  • Start datum

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Hej på er alla!

Jag har en längre tid funderat över hur man skulle kunna konstruera en vildmarksugn. Är det någon som har några ideér och/eller uppslag på hur detta kan lösas så skriv några rader och berätta för oss andra! Ugnen bör vara simpel, genial och väga så llite som möjligt. Man kanske kan utnyttja sina befintliga Trangia kastruller eller någon gammal bakform vad vet jag... Skriv och dela med er av era kunskaper och erfarenheter.

Mvh Robert

Outback Owen

Jag är lycklig ägare till en Outback Owen, den består av en diffusions platt, för att sprida värmen, en huva i något brandsäkert material och en termometer med gradering från not done till burn. Det kan finnas något enstaka ex. kvar på Naturkompaniet, Hanverkargatan, Sportkompaniet, Kungsgatan eller Friluftsmagasinet på Sveavägen, alla i Stockholm, jag ska kolla vilket märke det är..

/ Anders - utsidan.se

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Tack för tipset!

Hej och tack!

Jag har kollat lite på nätet efter "Outback Oven", och har hittat den också! Idéen verkar bra och jag skall prova att få ihop något liknande av några av min kokkärl och plåtar. Jag skickar kanske in en bild på min skapelse vad det lider!

Mvh Robert

Vildmarksugn

Hej Robert

Du kan lave en god ovn af et Trangia stormkøkken.
Du skal fylde en håndfuld små sten (som ærter) i den store gryde og placere den lille gryde ovenpå.
Så placerer du panden (ikke teflon - evt. en gammel) ovenpå og fylder den med gløder fra bålet.
Gløderne kan evt. dækkes med et stykke alu-folie for at reflektere varmen nedad. (folien kan genanvendes)
Regulatoren på brænderen indstilles til halv åbning og så bager du lasagne, kartoffelgrating, tærter, cookies osv.
En god lasagne skal have 30 minutter - så er osten gylden på overfladen - guf guf !
Så slipper du for at medbringe ovn, hvis du ikke vil bære for meget.
Held og lykke med projektet !

Campingugn

Det finns en enkel ugn i aluminium på Svensk Husvagn och Camping, (svenskcamping.se) som är avsedd för gasolkök. Jag har provat den och den passar utmärkt i "stekpanneläget" på det vanliga Trangia stormköket. Billig är den också, under 200Kr. /Lasse

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg