Vildmarksmedicin?

Var hittar jag kompetens i Sverige, till exempel i form av kurser, kring första hjälpen med anknytning till friluftsliv och överlevnad.

Jag har hittat bland annat Överlevnadssällskapets (SÖS) kurs och Crossing Latitudes (NOLS) motsvarighet. Såvitt jag kunnat klura ut saknar Röda Korset i princip ämnet helt och hållet - med undantag för sport- och fritidsskador.

Jag har stött på ämnet i det militära och snubblat över en uppsjö amerikanska och brittiska böcker. Nu vore det kul att omsätta teori till praktik. ...under övning vill säga!

/C.

röda korset bra grund

Det finns inte så mycket mer för lekmän.
Kamraträddning ingår som del i t ex klätterkurser, forskurser och fjällkurser.
Vid ledarutbildningar i friluftssammanhang finns ofta avsnitt om sjukvård med.

Problemen är oftast av logistisk karaktär dvs var finns närmsta fungerande telefon och går det att flyga helikopter köra skoter etc.

Röda korset första hjälpenutbilning är en utmärkt grund. Försvarets sjukvårdarutbildning är säkert användbar. kanske har hemvärnet mm lämpliga kurser. Var och hur bedriver du ditt friluftsliv? Kanske finns lämpliga kurser inom det du sysslar med.

Naturligtvis så blir alla sådana kurser relativt rapsodiska. Man blir inte färdigutbildad sjukvårdare/läkare på en helg eller veckoutbildning.

Jag menar att nyttan av sådan här kunskap är mindre i Sverige där vi oftast inte har så långt till hjälp. Det finns som sagt en del bra engelskspråkig litteratur som t ex Medicine for Moutaineering.

Thure

Överlevnadskurser mm.

Hej!
Här får du bra råd och tips om överlevnadskurser.
Gå in på http://www.karlsborgsfastning.se (overlevpkt)
http://www.iii.se/aventyrscenter
http://www.grid.se (Dynamisk team building)
Röda Korset har bra kurser som hemvärnssjukvårdare,
sport och fritidskador och första hjälpen kurser för kylskador,elskador, blödningar,arm/benbrott mm.
tele: till Röda Korset finns i katalogen.
Röka Korset har även föreningar jobbar som sjukvårdare
där lär man sig mycket.Alla mellan 18 år och uppåt kan vara med.
Ibbe.

Tovetjaern; sa:
Jag har stött på ämnet i det militära. Nu vore det kul att omsätta teori till praktik. ...under övning vill säga!

Med din profil (lumpen på k4?) så kunde du ju kolla mer med försvaret. Vad jag förstått så har dom både övningar och utbildningar där det handlar om sjukvård i vildmarken och på slagfältet. Kanske främst skottskador men ändå något.

Gå med i hemvärnet och sök vidare! Kanske kan du bli sjukvårdare i hemvärnet, det är nog en bättre utbildning än vanliga första hjälpen.

Go hälsa
//J

Boktips om inte annat!

Livlinan : Första Hjälpen Vid Olycksfall och Akuta Sjukdomar
Författare: Boman, Kjell
Förlag: Streiffert förlag AB
ISBN: 9178861292
Publiceringsdag: 1995-06-01

Ha det bra och drick mycket vatten
Ulf

Sjukvårdskurser

Företaget Adventum håller flertalet kurser inom akutsjukvård anpassad för friluftslivets situationer och utrustning. Den stora målgruppen är diverse folkhögskolor, men kurser till privatpersoner ges också. På en tre-dagars kurs går man igenom de flesta skador som kan tänkas uppstå vid friluftsutövande och vilken behandling dessa skador kräver.

Som tidigare nämts blir man inte läkare på tre dagar, men kursen syftar till att med enkla handgrepp och metoder, stabilisera och upprätthålla kroppens livsviktiga funktioner.

Maila gärna om du vill veta mer

david_adventum@hotmail.com

extrem sjukvård i ödemarken

Kom på iden att tänka på det här gamla inlägget igen. Nu håller vi på med en studiecirkel om första hjälpen och friluftsliv. Då sökte vi på nätet och hittade en kurs om ödemarkssjukvård.

Vi är några intresserade som tycker det fungerar bra med studiecirkel, men tänkte ädnå tipsa om kursen som är för militärer i hemvärnet eller fbu.

Lycka till.... igen..... /Janne

Re: extrem sjukvård i ödemarken

Tallrot; sa:
hittade en kurs om ödemarkssjukvård.

men tänkte ädnå tipsa om kursen som är för militärer i hemvärnet eller fbu.

Tittade närmare på utbildningen. Det var fbus kurs och den gick vecka 12. så tyvärr kom mitt tips sent. Bättre lycka i framtiden! //J

bok

Jag studerar för närvarande till naturvägledare och läser då bland annat vildmarksmedicin. Har letat som en galning efter boken Livlinan och det har visat sig att den finns ej att få tag på längre. =(

/einar

Re: Re: extrem sjukvård i ödemarken

Tallrot; sa:
Tallrot; sa:
hittade en kurs om ödemarkssjukvård.

men tänkte ädnå tipsa om kursen som är för militärer i hemvärnet eller fbu.

Tittade närmare på utbildningen. Det var fbus kurs och den gick vecka 12. så tyvärr kom mitt tips sent. Bättre lycka i framtiden! //J

Ursprunglige frågeställaren är var instruktör och initiativtagare till fbukursen v 12.
Tyvärr missade jag kursen själv men fick höra av deltagare att kursen var bra, även om deltagarnas förkunskaper var lite varierande.

/Patrik

Studiecirkel

Blev lite nyfiken när jag läste om studiecirkeln friluftsliv, vilmarksmedicin. Är mkt intresserad av mer information.

MVH David Nilsson
david_adventum@hotmail.com

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg