"Vildmarksbyxa"

Har den senaste tiden försökt hitta den ultimata "vildmarksbyxan" till min femårige son inför sommarens fjällvandring. En slitstark byxa som klarar väder och vind. Snabbtorkande! Har egentligen bara hittat ett alternativ - Fjällräven Vidda. Har dock aldrig fattat det charmiga i att behöva vaxa byxor för att de ska klara vatten och som inte torkar snabbt om de ändå skulle bli blöta(jo, jag har haft några par Fjällrävenbyxor..). Vad använder era barn när ni fjällvandrar eller är ute i skog och mark? Tacksam för tips!

När jag fjällvandrar har jag lagt av med alla "skogsbrallor" och liknande (dock använder jag sådant till vardags).

Jag skulle rekomendera ett par långkalsonger, ett par tights eller "mjuksbyxor"/träningsbyxor i lämpligt material.
För vindskydd ett par hyfsat bylsiga tunna vindbrallor och för regn ett par byxholkar (så länge regnöverdelen är lång nog).

En byxa som gör allt är sällan nått man njuter av i mina ögon, snarare nått man tvingas till att använda när situationen kräver.

Dessutom; när de får lära sig från början att känna efter och anpassa klädseln så tidigt är det någonting de har nytta av resten av livet så länge de inte blir mode-förslavade.

Mina tjejer har haft vanliga pösiga byxor ifrån intersport med benfickor.
Ombyte vid lägerplats. och regnbyxor när det är blött..
Funkar bra....... bäst hade säkert varit byxor som torkar snabbt.... men beror på åldern på ungarna.

Finns en bra enkel,slitstark byxa som heter Busbyxan,finns på busbyxan.se
Perfekt med ett par tunna långkalsonger under!
Sedan har ju Nanook bra skalbyxor för barn med.
Blir det sedan regn så finns det ju inget som slår galonisar...!

Senast ändrad:
Jag skulle fundera på ett par ofodrade löparbyxor: vindtäta, snabbtorkande och avsevärt billigare än till exempel Nanook och Fjällräven. Sen kan man ha regnbyxor utanpå när det behövs.

Jag håller med Martin! Använder jämt sådana själv och det fungerar alldeles ypperligt. Andas fint och torkar direkt. Brukar ha underställ i merinoull om det är kallt, och regnbyxor utanpå om det regnar.

Men finns det till barn?

För barn finns det billiga kläder i syntetmaterial på Rusta ÖoB och liknande, ofta i kamouflage färger, kollar man bara sömmar och blixtlås så är själva tyget både slitstarkt och snabbtorkande.

För barn finns det billiga kläder i syntetmaterial på Rusta ÖoB och liknande, ofta i kamouflage färger, kollar man bara sömmar och blixtlås så är själva tyget både slitstarkt och snabbtorkande.

Bra tips! Det måste jag kolla upp.

Jag föredrar billiga ytterkläder på barn eftersom de slits så hårt. Ofta är de dyra kläderna för svåra att röra sig i. Vi har till exempel satsat dyra pengar på overaller från Polarn och Pyret, men det har jag ångrat i efterhand. Visst är de fina, men svindyra och jag tycker inte de verkar optimala att röra sig i. Det funkar lika bra med billigare märken som kompletteras med tunna regnkläder.

Däremot tycker jag att det är prisvärt att satsa pengar på underställ och mellanlager. Där har P.o.P. (och flera andra affärer) kanonfina ylleställ. Även solhattar, mössor och vantar tycker jag att de har jättebra.

Jobbarkläder

jag hade en bra källa och fick tag på ett snabbtorkande, slitstarkt och relativt lätt tyg, i ett par olika färger. Jag sydde mussebyxor till dottern tills hon kom upp i tonåren....Dubbelt tyg på kläder som inte gått sönder i barnstorlekar gör plaggen för styva för ungarnas lekar. Anorackar och ombakenjackor i samma tyg men i en annan nyans. Raglandskärning givetvis.
På föräldramöten fick jag en massa förfrågningar om det gick att beställa, så Arkitektkopia i närheten hade goda dagar med mönsterkopiering, för sy åt andra än egna flocken det gör jag inte.
Likaledes med ryggsäckar och tillbehör till dem.
Polarn och Pyret är ett geschäft av samma slag som burgarkedjorna. Även en hel del FRs och de andra i friluftsbodarna kollektioner faller i samma kategori. You don't need it but You have to pay us for it....KISS är sedan länge borta ur produktionstänket!

Förslag...

Har den senaste tiden försökt hitta den ultimata "vildmarksbyxan" till min femårige son inför sommarens fjällvandring. En slitstark byxa som klarar väder och vind. Snabbtorkande! Har egentligen bara hittat ett alternativ - Fjällräven Vidda. Har dock aldrig fattat det charmiga i att behöva vaxa byxor för att de ska klara vatten och som inte torkar snabbt om de ändå skulle bli blöta(jo, jag har haft några par Fjällrävenbyxor..). Vad använder era barn när ni fjällvandrar eller är ute i skog och mark? Tacksam för tips!

Något som jag själv använder, är McKinleys (säljes på Intersport bl.a.). De har även barnstorlek såg jag häromdagen då jag tittade efter kläder till brorsonen. Deras byxor finns i en omega modell gjorda i exodus material modell som är tunna, snabbtorkande och står emot vind. Vuxenvarianten har även zip-off för att omvandla till shorts. Själv använder jag dessa byxor vinter som sommar för dess smidighet trots att jag äger ett par fjällräven också, men med tillägget underställ då det är kyligare. Jag har nyss köpt mig ett par nya, då gravidmagen inte fick plats i de gamla.

Tack för input! Hittade ingen vildmarksbyxa som uppfyllde grundkravet att vara snabbtorkande och som dessutom passade min son. Köpte till slut en Adidas vindbyxa(länk nedan). Vindtät, snabbtorkande och med meshfoder, men knappast slitstark... Kompletteras med vattentät skalbyxa vid behov. Byxan kommer att testas under en fyradagars fjälltur i midsommar. Gissar att jag kommer att få veta om den verkligen är snabbtorkande.. Återkommer med en "rapport".

https://www.stadium.se/is-bin/INTER...il-Start?ProductUUID=b_DCROim6qEAAAEVKEANaRYH

För allmän "stöklek" då vädret är ok eller man snart kommer inomhus igen (inte vad du frågade efter, men tipsar ändå, eftersom de är så bra! :)) är Fristads arbetsbyxor jättebra - helt outslitliga! De finns på Granngården från stl 98/104.

För övrigt har jag läst svaren du fått med intresse, fast kraven är väl omöjliga att uppnå! :-( I mitt fall är det en 9-årig scout, så han skall dessutom klä på sig rätt utan guidning...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg