Jag har ett Primus Eta Spider som jag är väldigt nöjd med vad gäller stabilitet och pålitlighet.
Som alternativ har jag en Pocket Rocket som jag använt med Trangiakastrull+tamoj, gasbehållarstöd, samt lock från Eta Spidern, ibland när jag vet att vädret är bra, men tycker det är för ostabilt till typ Sarek och uppkoket tar något längre tid. Har aldrig använt på turer längre än 3 dagar så är lite osäker på gasåtgången i jämförelse med Eta Spidern..? Total vikt på mitt set är i alla fall 305 g. Vikten på Primus Eta Spider (utan förvaringspåse, piezo och utan den där plastbyttan) är 614 g... Det känns lite mycket!
Jag funderar på om jag ska byta ut några delar såsom kokkärl och vindskydd för att viktoptimera, eller om det då kommer krävas att jag bär med mer gas på en veckotur..? Ett annat alternativ är förstås att införskaffa något annat kit som är byggt för effekt med värmereflektor osv, som är lika stabilt men lättare, men jag vill helst inte ha toppmonterat.
Så mina funderingar är:
Som alternativ har jag en Pocket Rocket som jag använt med Trangiakastrull+tamoj, gasbehållarstöd, samt lock från Eta Spidern, ibland när jag vet att vädret är bra, men tycker det är för ostabilt till typ Sarek och uppkoket tar något längre tid. Har aldrig använt på turer längre än 3 dagar så är lite osäker på gasåtgången i jämförelse med Eta Spidern..? Total vikt på mitt set är i alla fall 305 g. Vikten på Primus Eta Spider (utan förvaringspåse, piezo och utan den där plastbyttan) är 614 g... Det känns lite mycket!
Jag funderar på om jag ska byta ut några delar såsom kokkärl och vindskydd för att viktoptimera, eller om det då kommer krävas att jag bär med mer gas på en veckotur..? Ett annat alternativ är förstås att införskaffa något annat kit som är byggt för effekt med värmereflektor osv, som är lika stabilt men lättare, men jag vill helst inte ha toppmonterat.
- Jag vill att mitt kök ska vara så lätt som möjligt och samtidigt riktigt stabilt och pålitligt i skitväder. Jag föredrar spindelkök. Vissa konstruktioner går helt bort pga en incident jag var med om med med ett Primus Eta Light.
- Jag är oftast själv och jag värmer endast vatten till frystorkat eller nudlar (äter ur kastrullen, så en vid form är bättre än en hög), samt till dryck. Lyxen med att ha en hel 1-literskastrull är ju att få både vätska till mat och till dryck i ett och samma uppkok, men det hade kanske räckt med mindre.
Så mina funderingar är:
- Hur är titankastrullerna som t ex Evernew Ti Ultralight eller den lite större eller den här Toaks utan silikonhantag (bränner man sig inte då..?)? Hur påverkas koktiden..?
- Hur små kastruller använder ni som har liknande behov?
- Finns det lätta kastruller med värmereflektor?
- Finns det spindelköksset med värmereflektor etc som är lättare än Eta Spider?
- Påverkar byte till lättviktsvindskydd effekten? Vilket lättviktsvindskydd ska jag välja?