Hej, Culus!
Min cykel är utrustad med kombipedaler. Ena sidan har SPD och den andra sidan är vanlig. I början när cykeln var ny och på min första cykelsemester så använde jag skor med SPD. Det är en fördel att man sitter fast i pedalerna och att skorna därmed inte kasar runt. Men jag trivdes inte riktigt med det systemet. Sen följde några cykelsemestrar med ”vanliga” skor. Jag upptäckte då att när skorna inte satt fast så kasade de ut i sidled på pedalen, speciellet vid regnväder när pedalerna och skosulorna blir våta. Och det irriterande mig att få hålla på att flytta på skorna ideligen.
Så jag köpte på Biltema de clips som du skriver om. Sen jag köpte dem har jag använt dem på tre eller fyra cykelsemestrar och färdats c:a 700-800 mil på de turerna. Sen det första paret har jag köpt ytterligare ett, då remmarna på det första paret blev utslitna. Det blir lite nötning på remmarna då skorna kommer i kontakt mot dessa. Jag tror att det första paret höll i c:a 400-500 mil.
Jag är nöjd med dem, då de förhindrar den sidokasning av skorna som irriterade mig. Vid ett tillfälle när jag skulle stanna cykeln, och hjulen närapå slutat rulla, så fick jag inte ut benet tillräckligt fort för skon hade hakat fast i remmen lite grann, och jag välte. Jag klarade mig undan med ett skrubbsår på det ena benet och gladdes åt att ingen hade sett den malören.
För övrigt hände mig en liknande groda när cykeln var ny och jag använde SPD. Jag glömde av att skorna satt fast och hann inte med att få loss dem.
Mvh Hans-Åke