VIKTIGT! defekt(?) transiver

Det finns ju alltid toleranser, standarden tillåter kanske 1-2 mm på längden och nåt liknande på diametern. Det är svårt att tillverka saker med "nollprecision".

Man märker det främst i prylar där det är trångt, och där tillverkaren inte har läst på i standarden.

Jo, men om standarden säger att batteriet får variera +/- 1 mm och tillverkaren dimensionerar efter ett batteri som råkar ligga på -1 mm så blir det ju problem. Det handlar alltså om att konstruktören/designern inte satt sig in i vad standarden innebär.

Min gamla Psion Series 5 är det väldigt trångt att få i en del batterier i. I får man dem alltid, men att få ur dem utan verktyg är nästan omöjligt.

Vibrationer

På vissa GPSer är det ett problem att apparaten stänger av sig när spänningen försvinner tillfälligt vid vibrationer.

Att tillverkaren försöker undvika sådana problem genom att göra en tight batterificka kan jag förstå. En lavin borde kunna åstadkomma avsevärda påfrestningar på en transciever.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-07 kl 10:44]

Jag lärde mig i vintras att det finns två OLIKA standards för AA batterier... Jag vet inte om det bara gäller Nordamerika, men hur som...

Enligt Ortovox är det inte bara deras transcievers som har det här problemet. Och jag antaar att om det stämmer kommer fler tillverkare snart att erbjuda uppgraderingar/åtgärder.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg