viktfunderingar

Även jag har fått hem boken nu- Tack Jörgen! Kan jag bara säga. Nog att jag har följt en del resonemang här på utsidan tidigare, men det är kul att ha allt samlat - och det inspirerar verkligen till att tänka! Som tur har jag följt en del råd redan när jag var i begrepp att skaffa mig min utrustning för några år sen. Det största "misstaget" - även om jag var medveten om det - är ju ryggsäcken. Första året köpte jag en billig nonamesäck. Den vägde 600 g och man kunde bära upp till 13 kg med hyfsad komfort. Sen blev den väldigt tung. Sen provade jag otaliga säckar i många affärer och kom underfund med att allt som passade min rygg och som man kunde bära uppåt 20 kg i var antingen dyrt eller tung eller både och. Jag har inte den erfarenheten att kunna beställa en säck från USA och tro att det funkar....

Till slut blev det en Lundhags V8 på 3240 g. Helt vansinnigt! Men den var inte så dyr, så om nåt år gråter jag inga tårer över att skaffa en ny...och då har jag förhoppningsvis hittat en lätt variant - eller bantat packningen så att nonamesäcken räcker....

Men en annan tanke som kom: lättvikt är ju inte endast för mig. T ex klövjeväskan till hunden väger 721 g. Jämför man antal liter i den med min ryggsäck kan ryggan betraktas som lättvikt också...*s* Hunden är korthårig och fryser lätt, så han måste ha ett täcke - som väger 440 g (jämfört min extravarma sovsäck på 914 g...) Det vill nog till att tillverka ett lättviktstäcke för hunden...

I fjol vägde min packning 14,4 kg exkl mat. tillkommer 470 g mat/dag (verkar väldigt lite jämfört med vad andra har med sig...men det har fungerat hittills för mig..). På kroppen 1,5 kg. En tiodagarstur utan proviantering går loss på lite över 20 kg. Få se om jag lyckas kapa några kg inför årets tur....
[Ändrat av Tranan 2007-04-13 kl 10:48]
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg