Vikten av att slipa bort skägget !

Efter att ha slipat (bryna skridskorna) och eggen åter är vass så att nageltestet faller till belåtenhet finns det ytterligare ett moment, att ta bort metallskägget som skapats under slipningen, om detta metallskägg får sitta kvar uppkommer ett lätt väsande ljud från skenan när den glider fram på inner och ytterkant. Detta skägg bromsar något på kärnis, som att åka med felvallade skidor.

Jag tar bort det med ett litet finkornigt bryne som jag lägger an på skenans sida för bra stöd och sen arbetar jag bort det över hela skenans längd på båda sidorna, drar man sen nageln längsmed kanten så känner man hur kvalitén är på denna.

Mitt stora Norton bryne som jag använder för slipningen rengör jag med en pappersudd indräkt i kemisk bensin när porerna har blivit igensatta.

Kemisk bensin är mycket bra även för rengöring av inlines lager, lägg dom i en glasburk som du får över när du ätit inlagd sill, fyll på med bensin så det täcker och sätt på locket och skaka runt, två glasburkar kan vara bra, en för grovskiten och en som efterbad . . . hoppsan nu kom jag visst från ämnet !

Jag har använt vatten som smörjning för att slippa kladdet med olja och tycker det har fungerat rätt bra.

Hur gör du ? Vad är dina erfarenheter av detta rätt så tråkiga jobb ?

MVH Bertil
 
Diamantbryne

Mitt gamla oljeindränkta karborundum bryne var så skitigt http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10741 att jag köpte ett diamantbryne, som är lättare att rengöra och inte så stort heller.
Jag har dessutom nyss köpt ett nytt diamantbryne från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se artikelnummer 30-8271 (för 39 SEK) som ligger i ryggsäcken. Om detta bryne är tillräckligt bra för att ta bort grader och jack vet jag ännu inte.

Per Brune
 
Smörjning ?

Smörjer man ett diamantbryne ? I så fall med vad ? vad skiljer ett diamantbryne från ett tvåsidigt verkstadsbryne ?

Bertil
 
Re: Smörjning ?

Bertil; sa:
Smörjer man ett diamantbryne ? I så fall med vad ? vad skiljer ett diamantbryne från ett tvåsidigt verkstadsbryne ?

Ett diamantbryne är normalt en metalplatta med ytan beklagd med små diamantkorn. Eftersom det inte finns några porer så finns det väl inte direkt nåt som kan sätta igen.
 
Bettänk följande: Om jag inte har fel för mig så blir resultatet av slip/bryning med diamantbryne ganska grovt och det hamnar någonstans emellan slipning och bryning.. Så vill man slipa, välj slipsten. Vill man bryna så välj ett bryne.. Har man inte tid att välja och resultatet inte är den viktigaste faktorn så välj diamantbryne..
 
Vinkla brynet

Bertil; sa:
... Jag tar bort det [metallskägget] med ett litet finkornigt bryne som jag lägger an på skenans sida för bra stöd och sen arbetar jag bort det över hela skenans längd på båda sidorna...

Jag tar också bort det värsta skägget på detta sätt. Därefter vinklar jag brynet c:a 10 grader och gör ytterligare några drag med brynet. Detta minskar i och för sig eggvinkeln till c:a 80 grader (istället för 90), men det blir mycket enklare att få en skarp egg. Jag behöver inte jobba lika mycket med att slipa ner skenans undersida eftersom rundheten (slöheten) på skenans kant angrips från två håll.
 
Re: Vinkla brynet

pby; sa:
Bertil; sa:
... Jag tar bort det [metallskägget] med ett litet finkornigt bryne som jag lägger an på skenans sida för bra stöd och sen arbetar jag bort det över hela skenans längd på båda sidorna...

Jag tar också bort det värsta skägget på detta sätt. Därefter vinklar jag brynet c:a 10 grader och gör ytterligare några drag med brynet. Detta minskar i och för sig eggvinkeln till c:a 80 grader (istället för 90), men det blir mycket enklare att få en skarp egg. Jag behöver inte jobba lika mycket med att slipa ner skenans undersida eftersom rundheten (slöheten) på skenans kant angrips från två håll.

Intressant Johan. Vet du om någon annan gör likadant? Borde kunna innebära att den lite trubbigare eggen håller litet bättre också?

Har du märkt någon nackdel på riktigt hård eller vattenbegjuten is?

Har du något anhåll för att hålla brynet med konstant vinkel?

Egentligen tycker jag att man skall beskriva eggvinkeln i ditt fall som 100 grader i stället.
Detta i motsats till skålslipning som borde ge en egg med vinkeln strax under 90 grader.

Thure
 
Re: Re: Vinkla brynet

thureb; sa:
Har du något anhåll för att hålla brynet med konstant vinkel?

Thure

Ett tips är att tejpa en del av brynet med t.ex. eltejp för att få en stadig vinkel så att eggen blir >90 grader. Att ha uppåt 100 grader har jag aldrig hört talas om, dock intressant att testa. En "trubbig" vass egg bör hålla bättre på svåra underlag.

För er som är intresserade, en jämförelse: Vid slipning av slalomskidor "hänger" man ofta kanten, vilket innebär att den fortfarande är 90 grader, men förskjuten en grad från belaget. Detta gör att man inte upplever att en välslipad skida skär iväg på samma sätt som om den vore slipad utan "hängning".

Vissa slipar också upp kanten till 89 grader för att få den (kortsiktigt) vassare.
 
Re: Re: Vinkla brynet

thureb; sa:
Intressant Johan. Vet du om någon annan gör likadant? Borde kunna innebära att den lite trubbigare eggen håller litet bättre också?

Har du märkt någon nackdel på riktigt hård eller vattenbegjuten is?

Har du något anhåll för att hålla brynet med konstant vinkel?

Egentligen tycker jag att man skall beskriva eggvinkeln i ditt fall som 100 grader i stället.
Detta i motsats till skålslipning som borde ge en egg med vinkeln strax under 90 grader.

Thure

Jag vet inte om denna slipmetod är utbredd, men mina gamla Gillbergare (trästockar) är slipade på detta sätt med en eggvinkel på c:a 97 grader. Delvis kan detta bero på att de är förkromade på sidorna som rostskydd, och man vill slipa bort detta skikt.

Vet ej om de håller skärpan bättre. Teoretiskt borde den bli det, men detta torde vara marginellt. Största fördelen är att slipningen går fortare och att man bättre får bort hack i eggen. En annan fördel kan vara att skridskon blir något snabbare (jämför skålslipning som ger en långsammare skridsko).

Nej, jag märker inte någon nackdel på varken hård eller vattenbegjuten is. Jag tror den trubbigare vinkeln enbart marginellt minskar greppet genom att skridskon sjunker ner något mindre i isen. Men till skillnad mot skålslipning så påverkas inte skenans undersida. Jag förmodar att en stor del av greppet beror på om skenans undersida är mer vinklad än skridskons resulterande kraften mot isen. Denna skillnad i vinkel ändras ej. (När kraften är mer lodrätt än skenans lutning, vill kraften trycka ner skenan i det ”V” som eggen bildar; när kraften är mer sned vill den putta upp skridskon för den sluttning som skenans undersida bildar. Skridskon tappar då greppet.) Viktigare kan då vara att slipningen ger en skarp egg, utan rundning, så att skenans undersidan verkligen är plan.

Jag har funderat på att fixa ett anhåll för exakt vinkel, men kör tills vidare på känn.

Helt riktigt ska eggvinkeln vara c:a 100 grader (tankevurpa av mig).
 

Liknande trådar