Viktangivelse "number of falls"?

Hej!

Jag har köpt ett enkelrep Beal Flyer II. Nu upptäckte jag något som förbryllar mig lite; Vikten som anges till "Number of falls faktor 2" uppges vara 55 kg. Jag hade fått för mig att det bara var dubbel/halvrep som testades för 55kg och att enkelrep testades för 80kg.

Har jag missuppfattat något? Står det fel i angivelsen och ska vara 80 kg? Innebär detta något som jag måste ta hänsyn till i mitt användande av repet? (jag väger cirkus 80 kg om nu det har det minsta med saken att göra..) Fångrycket är ochså angivet uppmätt för 55kg (7.1 KN) och isåfall; innebär det att jag som är tyngre skulle riskera ett för högt fångryck vid ett tufft fall?

(jag gissar att allt är lugnt och att det är bara att använda repet som vanligt, men bättre veta än tro.)
/Jörgen

Hm.. vad tusan.. dessa siffror skiljer sig ju dessutom lite på andra punkter mot uppgiften hos återförsäljaren (notera Impact force, number of falls samt t e x att vikt skiljer ett gram (kan kanske vara olika tillverknings lott eller nåt men ändock):

Single rope – (UIAA – CE) - 1
Number of bobbins - 48
Weight / m - 65 g
Impact Force (with 55 kg) - 7.1 KN
Number of falls factor 2 (55 kg) - 10
Sheath Slippage - 0 mm
Extension during the first fall - 36%
Elongation with 80 kg Load - 7.7%
Resistance to a factor 2 fall over an edge of radius 0.75mm – Yes

Har återförsäljaren slarvat med uppgifterna? Eller kan detta stämma ändå?
/Jörgen

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg