Vikt vs prestanda

Jag funderar på en ersättare till min primusbrännare. Den är blytung (eller i alla fall mässingstung), och det vore kul att se om jag kan få tag på något lättare. När det gäller riktigt lätta brännare finns ju en hel del alternativ, t ex Pocket Rocket -- men hur bra prestanda har de? Ska man fixa käk till 2 hungriga vuxna och 2 ännu hungrigare barn så vill man inte vänta för länge... Det vore dock intressant att pressa vikten maximalt...

Så frågan blir alltså: Hur mycket förlorar man i prestanda när man går ner i vikt?
 
Själva brännarens effekt påverkas inte särskilt mycket av dess vikt, den påverkas av mängden gas och dess luftinblandning.

Däremot påverkas effektivtiteten hos köket väldigt mycket av hur det ser ut med vindskydd och så. Lätta brännare kan också ha sämre stabilitet (men det beror ju lite på vad det är du har i dagsläget).
 
KLAGER; sa:
Är det en gasbrännare du har nu? Är det andra gasbrännare du är intresserad av?

Svar "ja" på båda, sorry för min initiala oklarhet!

Jag väger mellan toppmonterat eller tripod-modell (om man kan kalla dem det; typ Primus EasyFuel), gillar inte riktigt den dåliga stabiliteten med toppmonterade. Kanske är det lättare att få till bra vindskydd = bättre effekt med en tripodvariant? Eller ska man satsa på en tripodadapter och en UL-topp för maximal flexibilitet (typ Markill Basadapter)?
 
Ska du laga käk åt fyra personer behövs en relativt stor kastrull. Jag skulle då alla gånger satsa på en mer stabil brännare som just Easyfuel, vilken är en riktigt bra brännare, än en brännare som sitter på toppen av gastuben.

Raskesven
 

Liknande trådar