Vikt & turskidor

Hur viktigt är det att man väljer ut en turskida efter vikt och längd? Är det samma sak som när man väljer ut ett par längdskidor? Kan en person på 90 kg åka på ett par skidor som en 60 kg-person också åker på?

Tommy

Spannet är viktigt även på en turskida men man får vara litet mer flexibel med tanke på att man kanske har mellan 0 och 30kg extra på ryggen vid olika tillfällen när man är på tur.
Spannet är inte lika "krävande" på en turskida heller men försök att få ett så bra (lagom) spann som möjligt så blir det mycket roligare att åka.

avslutad210712

Gäst
Det är väl så att nuförtiden så finns det bara ett "medelspann" på turskidor vilket innebär att man väljer längden på skidorna utifrån sin vikt och inte sin längd.

I alla fall var det den information jag fick på flera ställen när jag köpte turskidor i fjol.

Personlängden är i princip borta.

Spannen görs idag hårdare i syfte att få en kortare skida. En Åsnes-skida av idag liggger kanske 10-15 cm över kroppslängd jämfört med tidigare 25-30 cm.

Bästa sättet är att göra ett belastningsprov med ett pappersark, precis som man gör med längdskidor. Med eller utan rygglast.

Om det nu finns spann med olika hårdhet/styvhet på turskidor måste ju naturligtvis principen ju tyngre kroppsvikt och packning desto styvare spann gälla. Kan väl därför vara svårt att hitta spann med lagom hårdhet om packningens vikt varierar efter olika omständigheter. Ett för mjukt spann ger inget distinkt frånskjut dessutom bromsar ju fästvallan, ett alltför hårt ger helt logiskt inget alls. Egna turskidor upplevs ha för mjukt spann, vilket dessutom ger en känsla av fladdriga skidor.

Åsnes

Hej!
Funderar på köpa ett par Åsnes Rago Vax. Men vilken bindning/sko är att rekommendera. Går på tur. 92 kg 184 cm. Ryggsäcksvikt 20 kg.

Roger

Re: Åsnes

rognym; sa:
Hej!
Funderar på köpa ett par Åsnes Rago Vax. Men vilken bindning/sko är att rekommendera. Går på tur. 92 kg 184 cm. Ryggsäcksvikt 20 kg.

Roger

Jag har en Salomonbindning och en Alfapjäxa, men det finns flera andra som är likvärdiga. Att jag valde just dessa berodde på att de var nedsatta i pris just då. Gå till en duktig säljare och prova/resonera dig fram. Däremot ska du definitivt ha det hårdare spannet på skidorna.

HåkanF

turskidor

Jag kör med kombinationen Rottefella telemark-bindning och Scarpa T4-pjäxor till mina Nansen-skidor. Det tycker jag funkar utmärkt. I alla fall för ren turåkning.

Rottefella Supertelemark med vajer sliter sko, enligt skomakaren i Järpen.

Bättre då med en Rottefella Chili.

Kör själv med Lundhags Husky, vilken fått en taylor-made läst utan extra kostnad, chili och Åsnes med kort-fella-systemet.

Korta stighudar fästade med clip funkar jädrit bra, men om jag lastar på mig en rygga hugger det ibland.
Men skidan är beräknad för noll-last eftersom jag föredrar pulka...

Vad tror ni om ett par Alpina Explorer 200 cm för mig?

Jag har måtten 190 cm och knappt 90 kilo... eller ska jag köpa de till flickvännen som väger 30 kilo mindre?

Jag har fått bra pris på ett par skidor nämligen :)

Jag är fullkomlig nybörjare på turskidåkning (och i princip på skidåkning överhuvudtaget), men jag fick ett bra pris på Alpina Explorer 210 cm och slog till. Själv 195 cm lång och knappt 90 kg tung. Det jag kan säga direkt är att skidorna har ett väldigt mjukt spann; de bär absolut inte upp min kroppsvikt. Vet själv inte hur viktigt spannet är på ett par vallningsfria turskidor (vilket ju är föremål för diskussion i denna tråd, jag borde kanske läst på mer innan inköp), men nu är du i alla fall förvarnad om att spannet är väldigt mjukt. Eller är det bara mina Explorer som är så mjuka?

Jag har inte provat skidorna på riktigt ännu, men har åkt några timmar med ryggsäck i skogarna här i hemtrakterna. Jag tyckte skidorna funkade utmärkt, men då jag saknar erfarenhet är mitt utlåtande av tveksamt värde. Efter en veckotur nu i påsk bör jag däremot kunna ge ett mer upplysande och rättvisande omdöme.
[Ändrat av JonathanW 2006-03-21 kl 10:08]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
GenomsnittligSarekLängtare Bra turskidåkningsområden Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg