Kartpärm
I det militära var jag kartansvarig i kompaniet, som hade stora områden att svara för. För min egen del klippte jag en uppsättning av gröna kartan för de olika operationsområdena och hade i pärm.
Så här: Man klipper bladen horisontellt i två delar, alltså 25 cm höjd och klipper bort marginalerna utom i väster. Man börjar från (söder och) väster med en 40 cm-bit. Den viker man lodrätt på mitten så att storleken blir nära A4 och stoppar i en genomskinlig (helst glasklar) hålslagen plastficka märkt t.ex. G1. Överskjutande 10 cm klistrar/tejpar man ihop med nästa blad österut. Så nya 40 cm som blir G2. Överskottet blir nu 20 cm, ena halvan av blad G3. O.s.v. Sista bladet behöver inte vara precis 40 cm långt, om man räknar med att inte behöva titta på t.ex. utskärgård kan man vika in den yttre delen så att den inte syns om man inte tar ut kartbiten. Sedan klipps nästa 25 cm-rad norrut i 40 cm-bitar, som förstås får plastfickorna nr H1, H2, H3 ...
Insatta i en pärm bildar fickorna en kontinuerlig följd av kartor i 12,5-kilometersstråk från väst mot öst (som av en ren händelse var den riktning som förbanden förutsågs rycka fram). Behöver man passa ihop kartan norrut kan man ta ut t.ex. fickan H2 och hålla den över G2. Vill man ha extra noggrannhet kan man ta ut själva kartbitarna och lägga dem intill varandra.
Det beskrivna går förstås lika bra på alla andra kartor om man kan klippa dem i 25 – 29/30 cm höga remsor.
En av fördelarna med systemet är att man kan ta med en enda ficka om man vet att man för dagen skall vara i ett visst område. Det ger ju också kartan ett visst skydd mot regn och nötning.