Vika karta

Nån som har nåt genialt förslag på hur en karta skall vikas för att det ska gå lätt att byta "uppslag"?
Det skulle vara lite jobbigt att plocka med mig mina rullade kartor ut i "spenaten"...

Sicksack

Små kartor kan man vika 2x3 eller 3x3. Gör rutan (rutorna) i mitten aningen större. Valfri del av kartan kan då visas framme.

Större kartor kan man vika 2xN, eller 4xN, då får du upp valfri del med en respektive två uppvikningar. Vik först kartan parallellt med långsidan på mitten (kartbilden ut). Vik sedan på andra ledden i lämpligt antal delar (N). Dessa vikningar ska vara i sicksack, varannan åt ena hållet och nästa åt andra hållet (likt ett Z). Är kartan fortfarande för stor, kan man vika en gång till längs första ledden (4xN). Med denna vikning blir det ganska lätt att bläddra i kartan.
(Har kartan proportionerna 2:3 så kan t.ex. 2x4-6 eller 4x8-12 vara lämpliga vikningar)

Kartpärm

I det militära var jag kartansvarig i kompaniet, som hade stora områden att svara för. För min egen del klippte jag en uppsättning av gröna kartan för de olika operationsområdena och hade i pärm.

Så här: Man klipper bladen horisontellt i två delar, alltså 25 cm höjd och klipper bort marginalerna utom i väster. Man börjar från (söder och) väster med en 40 cm-bit. Den viker man lodrätt på mitten så att storleken blir nära A4 och stoppar i en genomskinlig (helst glasklar) hålslagen plastficka märkt t.ex. G1. Överskjutande 10 cm klistrar/tejpar man ihop med nästa blad österut. Så nya 40 cm som blir G2. Överskottet blir nu 20 cm, ena halvan av blad G3. O.s.v. Sista bladet behöver inte vara precis 40 cm långt, om man räknar med att inte behöva titta på t.ex. utskärgård kan man vika in den yttre delen så att den inte syns om man inte tar ut kartbiten. Sedan klipps nästa 25 cm-rad norrut i 40 cm-bitar, som förstås får plastfickorna nr H1, H2, H3 ...

Insatta i en pärm bildar fickorna en kontinuerlig följd av kartor i 12,5-kilometersstråk från väst mot öst (som av en ren händelse var den riktning som förbanden förutsågs rycka fram). Behöver man passa ihop kartan norrut kan man ta ut t.ex. fickan H2 och hålla den över G2. Vill man ha extra noggrannhet kan man ta ut själva kartbitarna och lägga dem intill varandra.

Det beskrivna går förstås lika bra på alla andra kartor om man kan klippa dem i 25 – 29/30 cm höga remsor.

En av fördelarna med systemet är att man kan ta med en enda ficka om man vet att man för dagen skall vara i ett visst område. Det ger ju också kartan ett visst skydd mot regn och nötning.

Varför vika när man kan klippa;-)

Jag har börjat med att scanna kartor som jag sedan laminerar in i plast, så stora att dom passar i benfickan! Typ A5 (eller A4 som man viker en gång).

Har man roliga waypoints är det lätt att lägga in dem hemma.

Helt oslagbart, man slipper vika ut en jättekarta på det blåsiga fjället. Man har ett par A5 kartor istället...

Sen kan man ha orginalkartan hemma och i oskadat skick.

En nackdel om man vill se vilket fjäll som syns i fjärran! Så ofta har jag den vanliga kartan med oxå, men väl skyddad i ryggsäcken!

Nu har jag säkert brutit mot Läntmäteriets regler genom att göra ern karta som kan användas fler än en fjällvandring;-)

Enkelt svar på invecklad fråga

Ett förslag som påminner om pbys:

Ta grönsakskartan som exempel. Efter att ha klippt bort allt onödigt (dvs bara behållit ca 1 cm info runt omkring) börjar jag med att vika två gånger i "östvästlig" riktning. Jag viker så att jag får 8 + 9 + 8 rutor i höjdled, och naturligtvis med kartbilden utåt.

Sedan viker jag i "nordsydlig" riktning och i sicksack. Hur många gånger bestäms av hur stor ficka jag har att lägga kartan i. Med nuvarande jacka är fyra vikningar perfekt.

Med denna vikstrategi kan man få fram vilken del av kartan som helst utan att behöva "vika om" kartan. Detta är viktigt när man har plastade kartor, för om man viker dem åt fel håll ökar risken att plasten släpper i och kring vecket.

När man klipper bort information är det listigt att skriva av en del uppgifter på baksidan eller längs kanterna. Framför allt är det bra att anteckna rekogniseringsår, tillverkningsår och ev revideringsår. Det är också fyndigt att anteckna kartans beteckning och namn.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg