Vifta liv i elden ?

Ner på knä o blås för tusan!!!

Att det ens blir en diskussion av en sån här enkel sak..Fantastiskt

/Nicklas

"Get down on your knees and blow,god damn"! Som pojken sa till flickan...:).

peter

Något liknande förekommer även i filmen deliverance, men det är kanske lite OT.

Tråkigt att jag måste slänga min rullbara skärbräda nu när lättgänget annekterat den. ;)

Något liknande förekommer även i filmen deliverance, men det är kanske lite OT.

Tråkigt att jag måste slänga min rullbara skärbräda nu när lättgänget annekterat den. ;)

Gör om den till en skär rullbräda och släpa din packning pâ den istället.

Tam tam tam atam bom bom bom truddeluttt, väntar pâ timeout för nästa postning :)

Alla som tänt en eld har väl upptäckt att man ibland behöver "blåsa liv" i elden ibland.
Har själv använt med framgång: kartan, hatten,tidning, liggunderlag,frisbee, har även testat en metallskodd slang som man blåser i.
Alla vet ju att det brukar hänga en blåsbälg bredvid braskaminer på väggen i husen.
Men en sån kan man ju inte släpa på, så jag tänkte konstruera en ihopfällbar "solfjäder" ni vet en sån där veckad grej man viftar med framför skallen om man är en Japansk Geischa (vet ej stavning)
Kan de va nåt o tänka på? Tillverka i lätt material, stoppa i byxbälgfickan.
Eller brinner era eldar utan "blåsningar"
Har ni ngt bra tips istället för ovanstående, jag vet 1000 l bensin sätter fart på skiten, men de va inte de jag mena....
Undrar peter

Blås och ordna med pinnarna så syret får lättare att flöda.

//J

Ha! Dessutom blir ju din packning lättare om du slänger bort den, vilket måste vara ännu tråkigare.
Om du inte ersätter den med en skär rullbräda som sagt. Och kanske en banjo.

Jag har en finfin skärbräda i 60 mm ekstav som jag nog ska surra fast på den rosa skateboarden. Det blir både tungt och osmidigt. Men skönt att sitta på när man spelar banjo.

Ner på knä o blås för tusan!!!

Att det ens blir en diskussion av en sån här enkel sak..Fantastiskt

/Nicklas
Älskar det här Forumet för att det just kan bli diskussion om vad som helst här, kul...
peter, en som viftar, inga"gratisfyllor" av blåsandet här inte...ugh !

Håller helt med dem som säger att man inte skall vifta alls. Det behövs bara när man har surved att elda med, ingen yxa (splinta ved med kniv är jobbigt) och endast två (fuktiga) tidningar att försöka få eld med. Har inte viftat igång en eld sedan dess.

Ibland händer det att det finns en liten glödbit kvar bland askan på morgonen. Varje gång det har hänt har jag lyckats få eld igen, med minimalt blåsande.

Först blåser man så att glöden skiner upp. På så sätt lokaliserar man glöden. Sedan samlar man ihop den till en liten hög, det räcker om högen är stor som en sockerbit. Bygg upp ett skydd av brända träbitar. Det får värmen att reflekteras innåt så att glöden håls vid liv. Gå nu och splinta upp ved, torr ved av bästa sort, riktigt riktigt fint. Bygg upp ett litet tält med de fina spantorna, blås några gånger, och efter några minuter har du eld utan att behöva bry dig stort.

Extra syre för mer värme behövs bara när man svetsar eller smider. Men de grejorna släpar inte jag runt på.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg