Viewranger

Många av er känner säker till denna eller har tips på andra och kanske bättre men jag vill ändå tipsa om denna app för iPhone (Android vet jag ej men finns säkert där också?)
Man köper till "krediter smidigt och väljer vilka kartor man vill ha (50.000 skala) och det är inte särskilt dyrt. Man kan göra det mesta av denna app som man kan förvänta sig och jag är riktigt nöjd med den. Exempelbild...

//Thomas

Bilagor

• IMG_6085.PNG
    IMG_6085.PNG
    142.7 KB · Visningar: 1,357
Kartorna de säljer är gamla
Köpt några över nordöstra Skåne där större vägar som funnits 5 år inte är med.

Finns dom vägarna med på de kartor som säljs här hemma?
Finns dom med om man tittar på länskartor på nätet?

Det är ju inte alltid så väl uppdaterat på de kartor som säljs i bokhandeln heller.

Ja de finns med på senaste gröna kartorna så jag tänker mig att viewranger använder äldre kartor
Det är dåligt tycker jag. Gör ju ändå rätt stor skillnad ilandskapet då en bred 90-väg flankerad av viltstängsel skär rakt igenom markerna

Ja de finns med på senaste gröna kartorna så jag tänker mig att viewranger använder äldre kartor
Det är dåligt tycker jag. Gör ju ändå rätt stor skillnad ilandskapet då en bred 90-väg flankerad av viltstängsel skär rakt igenom markerna

Det håller jag med om.
Tyvärr har jag stött på samma fenomen i Viewranger, men då var inte papperskartan bättre trots att den var relativt nytryckt.

Ops

Har jag inte reflekterat över, men iofs använder jag den mest för poitionering i skog osv.

Här i Västervik verkar kartorna stämma bra men det skiljer sig säkert.

Vet någon en bättre APP men - rent modernare kanske?

//Thomas

Jag frågade, enligt Viewranger är deras Lantmäterikartor från 2009-2010, och de jobbar på att få till att avtal för uppdatering som de hoppas är på plats inom kort.

Jag passade också på att fråga nylanserade Mapapp, deras terrängkartor "levererades 2013", några år fräschare alltså (om det nu var färska kartor som levererades).

Fast det skiljer ju en del mellan dem; Mapapp är en betydligt enklare app än Viewranger, men den kan ändå registrera punkter, spår och mäta avstånd. Kartorna är väl också betydligt dyrare i Mapapp.

För övrigt kan man kika på Geolex för uppgifter om aktualitetsår och uppdateringsplan för rasterdatabasen. Att t.ex. en väg som bara har några år på nacken inte finns med i rasterdata som sålts genom en extern app är inte alltid så anmärkningsvärt.

Bilagor

• geolex.jpg
    geolex.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,095
Senast ändrad:
Lämnar numera vanlig GPS hemma och kör bara med viewranger......med fläskbatteri/vattentät ficka;)
https://www.flickr.com/photos/65072883@N04/14159364081/in/set-72157631466672518/
Har typ 48tim batteritid med gps påslagen jämt.

Har aldrig svikit mig och är bättre än någon GPS jag har använt förut rent användarmässigt.

Bra skit! :)

Ännu bättre hade det varit med en Galaxy S5 Active, om Samsung nu får tummen ur och släpper den i Sveige;

• Utbytbart batteri
  • Vatten-, damm och stöttålig (IP67 och MIL-STD-810G)
  • Vantvänlig skärm med bra stuns, plus 'air gestures'.
  • Fysiska knappar för samtalshantering mm
  • Separat kamera-/multifunktionsknapp med 'halvtryck'
  • Minneskortplats och USB-otg
  • NFC
  • Snapdragon 801 2,5 GHz quad-core, 2 GB ram
  • Pulsmätare, barometer, kompass mm
  • osv

Viewranger funkar klockrent, har likt appslapp inga dåliga erfarenheter av den appen.

Fast några 48h får jag inte ur min tfn, SGS4A.
Dock har jag "bara" 3000 Mah i mitt batteri. Tur att man har tre batterier :)

From da Phone

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg