Vieåleden

Jag och min dyrbara moder planerar att gå från Osby längs med Skåneleden och sedan hoppa över till Vieåleden när vi kommer ned till den och sedan gå den ett varv innan vi knatar tillbaka.

Vi tänker viga en helg i slutet av maj (närmare bestämt fredag eftermiddag till söndag förmiddag) åt promenaden och undrar därför hur det ser ut med tältplatser (verkar exempelvis vara ett fågelskyddsområde där nere) och tillgång till drickbart vatten.

Någon som har koll?

Jag svarar mig själv.

Vi gick från Osby längs med Skåneleden tills vi kom på Vieåleden, gick varvet runt och sedan Skåneleden tillbaka.

Första natten tillbringades vid Nybygdasjöns västra sida, men jag tror aldrig att vi drack något vatten från den sjön. Andra dagen dracks det vatten från Skeingesjön och Helgeån och tredje dagen tog vi vatten från en ladugård.

Vi passerade endast en kallkälla och det var vid Ejratalstorpet. Den var dock nedlagd på grund av otjänligt vatten (enligt Skåneledens hemsida).

De flesta tar säkert Vieåleden om en dagsutflykt (vilket den också tycks passa bäst som) och då blir vattenfrågan inte lika viktig.

I går försökte jag, min fru och ett par till ta oss över Helgeå på Vieåleden men den nyligen sjösatta flotten var ur funktion. Så det var bara att vända cyklarna tillbaka.

Troligen har drivsystemet sabboterats.

Vid en kontrollringning till turistbyrån i Hässleholm dagen innan fick jag beskedet att flotten ska fungera....
Här är tydligen noll koll.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg